Alkohol

Hei!
Jeg er en jente som snart fyller 18 år. Jeg skal snart flytte hjemmefra. Jeg har en lillebror som fortsatt skal bo hjemme, men med tanke på mamma som drikker veldig mye og er mye borte om natta og kveldene er jeg veldig urolig. Jeg har aldri hatt lyst til å gjøre noe med situasjonen, med tanke på at det er mindre styr enn å holde på med barnevernets prosedyrer. Jeg lurer dermed på om det finnes noen andre løsninger? Er det slik at hun for eksempel kan bli tvangsinnlagt, uten at barnevernet blir blandet inn når min lillebror enda er under 18?

Kvinne, 17 år fra Finmark
RUStelefonen svarer:
Hvis det er slik at moren deres er hovedomsorgsperson for din lillebror vil nok barnevernet bli varslet dersom hun skal inn i behandling. Men hvis far eller andre omsorgspersoner er inne i bildet og kan overta omsorgen, så er det ikke sikkert at barnevernet behøver å bli innblandet.
Dette er noe du kanskje bør snakke med noen voksne om, situasjonen du beskriver synes å være såpass krevende at det blir for mye å forvente at du som snart er 18 år skal ta ansvar for at det går bra. Har du noen familiemedlemmer du stoler på, eller en god lærer/helesøster på skolen du kan ta en prat med? Hvis du synes det er vanskelig å prate med noen om dette kan du kanskje begynne med å ta kontakt med kors på halsen? Der treffer du noen du kan snakke med og du kan være anonym. Det er viktig at du ikke blir gående alene med din bekymring, du er for ung til at dette ansvaret skal falle på deg!