Jeg tror min bror er avhengig av narkotika

Jeg har en yngre bror på 21 som i alltid har satt pris på en god fest i ny og ne, og særlig etter fylte 18 har han festet veldig mye. Det er greit nok, men jeg har fått greie på at han tar mye partydop, typ flere ganger i måneden/uken og det er kun hva jeg vet om. Jeg har smålig prøvd å konfrontere han, men han blir bare irritert og viker unna, og jeg vet det er ikke noe jeg kan si som han vil høre på. Jeg har ikke snakket med familien om det, er redd det kan gå mot sin hensikt.. Hvordan kan jeg gå frem? Noe må i hvert fall gjøres.

Kvinne, 24 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er veldig fint at du bryr deg, men det er nok også viktig å være klar over at dette først og fremst er noe broren din må ta tak i selv og gjøre noe med hvis han opplever rusbruken som et problem.
Under finner du en guide som vi kan anbefale å bruke i en bekymringssamtale. Guiden er spesielt utviklet for de som er bekymret for andres bruk av rusmidler, men kan også brukes i andre sammenhenger så som penger, oppførsel o.l. Den inneholder retningslinjer som kan hjelpe deg å avgjøre om det faktisk eksisterer et problem, hvordan du kan ta opp din bekymring, hvordan du kan støtte og gi informasjon, og evt. motivere broren din til å oppsøke profesjonell hjelp.
Hvordan skal jeg bruke guiden?
Guiden er et sett av retningslinjer og anbefalinger utviklet for å hjelpe noen som har et rusproblem. Noen av retningslinjene, som f.eks. «tips om kommunikasjon,» kan være nyttig i mange ulike situasjoner, mens andre, som f.eks. «hva skal jeg gjøre i et medisinsk nødstilfelle?» er veldig spesifikke, og kanskje ikke treffende for den det gjelder. Alle mennesker er unike, og det er viktig å skreddersy hjelpen så man imøtekommer personens behov.
Her følger noen tips for kommunikasjon med en som bruker rusmidler:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes rusbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens rusbruk og evt. psykiske problemer uten å bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «alkoholiker», «nervervrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk rusmidler sammen med personen.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).
Vi håper at guiden kan være til hjelp for deg og gjøre det lettere å ta opp et vanskelig tema. Tenk godt igjennom hva du vil si og formuleringene før samtalen, og la deg ikke avspore under samtalen. Hvis han blir sint, unnvikende, angriper deg eller lignende betyr det ikke at han ikke har hørt hva du sier og kanskje vil han tenke over det som har blitt sagt. Det kan derfor være lurt å avtale et nytt møte hvis du tror han trenger tid på å tenke over det du har sagt.
Hvis han ønsker hjelp for problemet med må han kontakte fastlegen sin som kan henvise han videre til behandling. Han kan også kontakte helsestasjon for ungdom. Nærmest helsestasjon for ungdom finner han ved å gå inn her.
Hvis dere ikke får til noen dialog, føler at dere ikke kommer noen lengere og du fortsatt er bekymret, kan det være nødvendig å ta kontakt med andre i nettverket hans. Spørre de om råd, høre hva de mener om saken. Men, husk også at hvis han ikke vil snakke om problemet, eller gjøre noe med det, er det ikke ditt ansvar.
Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon 08588 ( alle dager 11-19, langåpent tirsdag og onsdag 10 -19) eller chat ( hverdager 11-14, langåpent tirsdag og onsdag 10 -14) for å snakke nærmere om situasjonen.