Subutex/omsorg for barn

Hei, jeg lurer på om det å gå på subutex, laveste dose, gjør at man ikke er kvalifisert til å ha aleneomsorgen for et barn? Mannen har en høyteknologisk jobb i verdens mest krevende IT miljø, Silicon Valley, California. Hans ekskone og moren til barnet har en psykisk diagnose borderline og det året som er lagt bak oss har det ikke fungert overfor barnet eller hjemmet forøvrig. Farens valg er at han vil ha omsorgen for barnet, men moren mener at det at han har subutex umuliggjør det. Jeg forstår at dere ikke kan svare spesifikt for denne saken men vil det å gå på subutex være det samme som å være ruset og at man dermed er uegnet for å ta vare på sitt barn?

Kvinne, 56 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er riktig som du sier at vi ikke kan svare spesifikt på dette, men vi kan likevel gi deg et generelt svar. Dersom faren bruker Subutex kontinuerlig og i små doser, og kun som foreskrevet av legen, er ikke dette i seg selv et hinder for at han skal kunne ha omsorg for barn. Subutex er ikke rusgivende dersom det brukes på denne måten. Likevel er omsorgsfordeling et juridisk anliggende, og derfor noe som bør tas med en advokat/jurist, eller evt. Barnevernet.