Straffbart å være på kundeliste?

Hei! En god venn av meg har fått mobilen inndratt av politiet grunnet mistanke om salg av cannabis. Jeg har skrevet noen få meldinger med han på snapchat der jeg har spurt om pris og om å få kjøpe. Jeg har røykt 3 ganger i mitt liv, og har egentlig aldri likt effekten av det så jeg sluttet med engang. Det jeg lurer på er: kan politiet spore meg opp og ta kontakt med foreldrene mine fordi jeg er på «kundelisten»? Han er logget av snapchat og slettet meldingene, men er det fortsatt mulig å se dem? Kan jeg bli straffet? Som sagt så er ikke dette noe jeg egentlig driver med, jeg har alltid vårt en stille og rolig jente som holder meg unna trøbbel, og jeg valgte å prøve cannabis et pr ganger grunnet angst og depresjon, men det hjalp ikke. Hvis min mor får vite det så vet jeg at konsekvensene blir store, og jeg er faktisk veldig redd for hva hun kan gjøre og hvilken straff jeg får.
Takk på forhånd.

Kvinne, 15 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å svare sikkert på dette. Om din venn har fått telefonen inndratt, politiet går gjennom den og finner meldinger fra deg der dere avtaler kjøp av cannabis, kan det være at politiet ønsker å snakke med deg. Om det deretter skulle føre til at du innrømmer å ha kjøpt og røyket cannabis, så kan det være at du får en bot, eventuelt et tilbud om en ruskontrakt i stedet. Da vil de også informere dine foreldre. Men om kameraten din har slettet disse meldingene fra deg, så tror vi ikke du trenger å bekymre deg for dette.