Hvordan støtte/hjelpe en person med Subutex abstinenser

Hei! Jeg har vært i ett forhold i 2 år med en kar som har slitt med rusavhengighet i flere år. Vi er begge 26 år. Han har en kort tid gått på Subutex, men bestemte seg brått for å slutte på medisinen. Etter hva jeg har lest på nett, er det veldig vanskelig å slutte på «dagen» med denne typen benzo, og jeg er klar over at han vil få forskjellige typer abstinenser av dette. Har opplevd han tidligere med abstinenser, og det er vanskelig å være ens nærmeste i en slik situasjon. Denne gangen er han fast bestemt på at han skal klare det og unngå suget etter andre opiater i samme slengen.. Jeg er forberedt på at dette mest sannsynlig ikke blir å gå, men er villig til å «tro» på det han sier. Jeg ønsker som sagt å stille opp og være der for han, men hva kan jeg som kjæreste gjøre i en slik situasjon? På hvilken måte kan jeg gjøre noe som vil «lette» på abstinensene og gjøre hverdagen «levelig» for han? Hva bør jeg eventuelt ikke gjøre/si? Kjenner jeg gruer meg til den tiden dette måtte ta, men er villig til å gå inn i den sammen med han og gjøre mitt for at han skal klare å motstå fristelsen for noe form for dop. Må bare påpeke at jeg selv ikke har noe forhold til hverken det ene eller det andre. Misbruker/bruker ingen form for medisiner annet enn prevensjon. Takk for svar!

Kvinne, 26 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Så bra at du tar kontakt med oss.Det er slik at Subutex ikke er et benzodiazepin, men et syntetisk opioid, nærmere bestemt buprenorfin. Dette betyr også at abstinensene arter seg på litt forskjellig måter. Du kan lese mer om opiater og opioider her. Nå vet ikke vi hvor stor mengde Subutex kjæresten din sto på, men det er som regel anbefalt at man trapper ned på slike preparater fremfor å bråseponere dem. Slik kan han unngå en del abstinenssymptomer, samtidig som han vil få en gradvis avvenning med tanke på russug. Det å skulle gå av substitusjonspreparater vil for de aller fleste være krevende, både fysisk og psykisk. Du forteller at han ikke har gått på Subutex så lenge, slik at det vil kunne lette situasjonen noe.
Det er ikke èn enkel oppskrift på hvordan du som kjæreste kan «lette» på abstinensene og gjøre hverdagen «levelig» for han. Du kan støtte han og være der for han, men dette er et valg han har tatt. Det er heller ikke slik at det nødvendigvis er ting du ikke bør gjøre eller si, det viktigste er at han vet at du er der for han og at du vil han vel.
Du skriver at du er forberedt på at det mest sannsynlig ikke blir å gå, men at du ønsker å stille opp og være der for han. Det er bra, men vi vil samtidig at du skal huske på at du ikke er ansvarlig for om han ikke får det til eller ikke. Han er selv ansvarlig for sitt eget liv. Hvis det er slik at han ikke klarer det eller at abstinensene blir for kraftige, betyr det kanskje at han må tenke annerledes rundt måten å seponere Subutex på, eller så er kanskje ikke tiden inne for å slutte med substitusjonspreparat. Kanskje er han i behov av en innleggelse for å få hjelp til å slutte.
Vi tenker at det kan være nyttig for deg å ta kontakt med noe som heter Veiledningssenter for pårørende. Der kan du få bistand og støtte til å stå i en slik situasjon, samt få prate med andre i liknende situasjon. Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon (11(10)-19.00) eller chat (11-17.00).