Sopp og LSD som rusopplevelse

Hei. En jente jeg møtte på fest, fortalte meg noe jeg ser på som ganske alvorlig. Og det er at hun sa at hun hadde prøvd sopp /LSD. Jeg tror nemlig hun prøvde å friste meg til sopp /LSD. Hun sa hun hadde prøvd dette i Syden, og da skal hun ha sett «brune seigmenn som vandret på stranden». Videre skal hennes kamerat i denne rusen ha snakket med en søt dame som «forvandlet seg til en dverg». Jeg tror jenten prøver å lure meg. For hun ser ikke ut som en narkotikabruker. Jeg ville aldri ha prøvd narkotika, men er det sant at man kan se slike syner ved sopp/LSD?

Mann, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Nå er det jo ikke slik at en «narkotikabruker» nødvendigvis ser ut sånn og sånn; bruk av rusmidler skjer i alle samfunnslag, og det er ikke slik at man alltid kan se det på vedkommende. Når det er sagt, så er det slik at både sopp og LSD er såkalte hallusinogener.
Hallusinogener er en fellesbetegnelse på rusmidler som påvirker sentralnervesystemet og først og fremst forårsaker en kraftig endret bevissthetstilstand, og en betydelig fordreining av virkelighetsoppfattelsen. Disse kalles hallusinogene da sansebedrag er et vanlig utfall ved bruk av slike rusmidler, slik som at man kan se ting som ikke er virkelige. Du kan lese mer om dette her på våre hjemmesider.