smertestillende

Hei.
Er ryggoperert 2004 og må derfor ta smertestillende hver dag/ natt.
Legen sier 5 tabletter/dag.
Disse tar jeg alle samtidigt på natten for å sove. Men jeg bruker mer en dobbelt av denne dosen per dag. ibland noen til også.
Jeg forstår att jeg er avhengig men finnes ingen andre løsninger enn att gå på tabletter resten av livet. men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, fordi jeg bare må ta mer å mer tabletter. tenker på lever og slikt. hva ska jag gjøre? er dette en farlig dose? Hvem kan hjelpe meg å slutte/ trappe ned?

Kvinne, 25 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Du viser god innsikt ved at du forstår at du har blitt avhengig av disse medisinene. Det er en utfordring når man er i behov av medisiner på grunn av fysisk helse, men ikke klarer å bruke de som foreskrevet. Du forteller at du tar dobbelt dose, og noen ganger mer. Lang tids (over)forbruk av smertestillende medisiner kan ha, som du også nevner, konsekvenser for indre organer. I tillegg kommer belastningen av å være avhengig.
Vi anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen din/den som foreskriver disse medisinene. H*n kan hjelpe deg med å trappe ned og eventuelt slutte. Det blir nok en tøff prosess, men det at du ønsker hjelp, det er en god start.