slutta på amfetamin etter mange års bruk

Hei.
Jeg har slutta på metamfetamin/amfetamin etter mange års daglig bruk, aldri brukt sprøyter. Jeg kutta tvert uten nedtrapping, var livredd for om kroppen tålte det. Nå er det 4 måneder siden jeg slutta, kutta folk tvert og føler meg bedre å bedre. Men har nå fått høy feber, vart i 5 dager hvertfall, er ikke syk og ingen influensa… bare feber å litt skjelven.
Mitt spørsmål er hvordan takler kroppen dette, er jeg utenfor faresonen nå, er det vanlig med feber så lenge etterpå. finner ingen informasjon på nettet dette, vet mange ikke slutter nettopp pga de vet ikke om kroppen tåler det. Hadde vært fint å få litt info om hva som skjer i kroppen og når man man kan forvente at kroppen er stedrk igjen. Energien i begynnelsen var elendig, orka ikke gå ut i postkassa.. etter 2 mnd med hvile ble jeg sterkere. nå får jeg mer energi for hver dag, men liker ikke denne feberen

Kvinne, 37 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Så bra at du har klart å kutte ut amfetaminbruken, og det er fint å høre at du føler deg bedre når det gjelder energi. At du blir bekymret for vedvarende feber er forståelig, men feber er ikke et vanlig symptom når det gjelder amfetamin og abstinenser. Det er dessuten ikke typisk at abstinensreaksjoner vil inntreffe først 4 måneder etter avsluttet bruk. Vi anbefaler deg likvel å ta kontakt med fastlegen – det kan jo være andre grunner til at du er plaget med feber, så det er bra å få sjekket det ut.
Når det gjelder amfetamin og abstinenser får du litt generell informasjon  her:
Amfetamin er et stimulerende stoff og virker ved frislipp av signalstoffer i alarmsystemene (noradrenalin) og i motivasjonsbanene (dopamin).  Virkningen er kunstig oppstemthet, undertrykking av tretthet, sult og tørst og følelse av økt energi.  Når man har brukt en stund vil lagrene av signalstoffene være små eller uttømte og cellene har i tillegg vent seg til en kunstig sterk stimulering.  Når man forsøker å slutte eller ikke får tak i stimulerende stoffer, er det vanlig å få de motsatte reaksjonene: uro, engstelse, tretthet, kraftesløshet og gledesløshet.  I en første fase og etter mer intensivt misbruk, vil man eventuelt få det som ofte kalles nedtur – en sterkt ubehagelig tilstand av tretthet, oppspilthet, uro, uttørring og søvnunderskudd. Alt dette kan kalles abstinens. De mer forlengete reaksjonene er ofte preget av uro, lett for å bli oppgitt, mistenksomhet og tendens til fortvilelse, lett for å føle at motgang og vansker blir urimelig store. (Kilde: Forebygging.no)