Skopolamin og lsa del 2

Hei.
Dette er del2 på et annet spørsmål ang min forige post.
Jeg la merke til at jeg ikke nevnte at disse frøene også inneholder en god del atropin. Som jeg mistenkte så er de frøene man får kjøpt er dynket i diverse middler som gjør deg syk.når jeg snakket om terapi så mente jeg at.jeg var i terapi fra alder 15 til 24. Aka ^ psykolog,terapaut,sosionom og ahus akutt psykriatisk^. Den tiden så røyke jeg hasj daglig.det endte opp tilsutt at jeg gikk fra alt og ble alkoholiker.for dem sa til meg; hasj er ulovlig men alkohol et lovlig.det er bedre og drikke litt vær dag en og bruke hasj siden det ikke er akseptert av samfumnet. Det fikk meg til og kutte ut hasjen og begynne og drikke tungt daglig.(1liter vodka & en 6-12 halvitere øl om dagen.)spørsmålet mit er: har staten i det hele tatt lov til og si sånt?i det hele tatt gi deg ideen,om at så lenge du bruker et lovlig rusmiddel så er alt helt ok? Jeg skal til og med navngi disse. [innlegget er redigert av hensyn til anonymitet, red.] Er ikke jobben dems i og få folk rusfri?
Ikke gi dem alternative valg som, du kan ruse deg så lenge det er lovlig?
Hele dette systemet fra tidlig alder har gjort så jeg ikke lenger stoler på fastlege eller noen andre.det virker som at uansett åssen hjelp man søker,så får man ikke noe tilbake.alt i alt aå må.man fine ut av det selv…
Mvh
Små hysterisk paykonaut 30

Mann, 30 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Her var det flere problemstillinger på én gang – vi tar det i tur og orden.
Ja, det stemmer at disse frøene også inneholder atropin. De rusgivende virkestoffene i frø fra Datura-, Belladonna- og Brugmansia-planter inkluderer hyoscyamin, hyoscin, atropin og skopolamin. Disse virkestoffene er naturlig forekommende, og følgelig også varierende i styrkegrad – noe som forklarer hvorfor vi i del 1 sa at slike frø kan være vanskelig å dosere korrekt. Hvorvidt frøene du kjøper i butikk er tilsatt øvrige kjemikalier er vi usikre på, men dette kan selvsagt ikke utelukkes. Når det derimot gjelder LSA-holdige frø (som f.eks. Morning Glory), er vi ikke kjent med at disse skal inneholde atropin. Vi går derfor ut ifra at det er skolopamin-frøene du har i tankene, når du nå trekker fram atropin.
Så til ditt andre spørsmål. Hvorfor du har fått beskjed fra hjelpeapparatet om at det er bedre å drikke litt alkohol hver dag fremfor å røyke hasj, kun fordi sistnevnte er ulovlig, er vanskelig for oss å svare på. Hvilken begrunnelse og resonnering som ligger bakenfor dette, må de aktuelle personene selv svare for. Slike uttalelser er ikke ulovlige, men man kan jo diskutere hvorvidt dette kan kalles gode råd eller ikke. Uansett, ettersom vi ikke kjenner hele saken her, skal vi unngå å uttale oss om dette. Hva vi derimot kan gjøre, er å tipse deg om å kontakte Pasientombudet – disse kan hjelpe deg med å vurdere din sak, samt si noe om hvorvidt du har blitt feilaktig behandlet i dine tidligere møter med hjelpeapparatet.
Se for øvrig også svaret vi ga deg i del 1, angående spørsmål om hjelpeapparat vs. å klare seg på egenhånd. Vi håper fremdeles at du klarer å ta de nødvendige grepene, og komme fram til en ordning som fungerer for deg.