Skole presentasjon

Hei, vi lager en presentasjon om hjernen. Det ene temaet er rus påvirkning på hjernen. Vi lurte på om vi kunne få litt info eller en liten kort forklaring på hvordan hjernen påvirkes av rus. 🙂

Kvinne, 12 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det finnes nok ingen kort og enkel forklaring på dette, da hjernen er ganske komplisert, og mange ulike rusmidler har veldig forskjellig virkning på hjernen. Men kort sagt kan man si at alle rusmidler påvirker belønningssenteret; det såkalte mesolimbiske området i hjernen. Det er denne påvirkningen som gjør at rusmidler gir en umiddelbar velværefølelse. I tillegg kan rusgivende stoffer påvirke andre områder i hjernen.
Vi anbefaler at dere leser denne artikkelen (med video) fra Folkehelseinstituttet, samt studerer denne presentasjonen.
Se også vår egen artikkel Rusmidler og hjernen, samt våre faktasider om rusmidler, der dere kan lese om virkninger/bivirkninger av de enkelte stoffene.