Sint på fylla

Hei, når jeg drikker alkohol så blir jeg utrolig sint, og i edru tilstand så blir jeg beskrevet som positiv, hyggelig og jeg er som regel aldri sint. når jeg drikker for mye får jeg total «Blackout» og blir en helt annen person, noen sier at jeg er der men sammtidig ikke, for de klarer ikke å nå igjenom til meg. jeg har blant annet sottet i fengsel pga sinne på fylla, og jeg har rasert hele leiligheten, i dette tilfellet måtte jeg sy knoklene på hånden.
Vennene mine byr meg med på fest, men jeg føler jeg må takke nei hver eneste gang. jeg har aldri vært noen stordrikker, men jeg har lyst å kose meg. men når jeg først begynner å drikke så klarer jeg ikke å slutte, jeg bare må ha mer..
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, første festen tok jeg som 16 åring og jeg hadde aldri hadt et sinne «anfall» før jeg ble rundt 19 år gammel.
har svært lyst til å kunne gå ut og kose meg med vennene mine, men av og til så går rett og slett sinne over styr.

Mann, 22 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Dette er ikke et helt uvanlig fenomen. Mange opplever at det er vanskelig å slutte å drikke når man først har begynt, og mange opplever at alkoholen gradvis reduserer hemninger og demper selvkontrollen, slik at andre sider ved en selv kommer til uttrykk. Derfor er det på sett og vis rimelig å dele din problemstilling i to; (1) du klarer ikke å drikke bare litt, uten deretter å drikke mye; og (2) når du drikker mye, blir du aggressiv. Vi kan si litt om disse to punktene i tur og orden.
(1)
Det finnes ulike strategier for å begrense hvor mye man drikker når man først drikker. Dette er noen råd du kan forsøke:
– Hold deg til drikke med en lavere volumprosent alkohol, som f.eks. øl/cider fremfor vin eller brennevin o.l.
– Drikk i et jevnt og sakte tempo – på denne måten vil du unngå en rask stigning i promille, og dermed også opprettholde kontrollen bedre
– Drikk regelmessig med alkoholfri væske i løpet av kvelden – f.eks. et glass vann imellom hver alkoholenhet
– Planlegg på forhånd hvor mye/lite du skal drikke, og forsøk å holde deg til dette. Sett deg realistiske mål, og beregn tiden fornuftig. Dersom du drikker ute på byen, kan det være en fordel å la bankkortet ligge hjemme, og ta med kontanter som akkurat dekker dette planlagte inntaket
– Spis godt på forhånd, og gjerne underveis/etter inntaket også
– Se også vår app Drikkevett, som kan være et nyttig hjelpemiddel på slike kvelder.
Slik du beskriver ditt forhold til alkohol, virker det likevel som at det mest hensiktsmessige for deg er totalt avhold – i det minste så lenge det er nødvendig. Dette betyr selvsagt ikke at du ikke kan være ute og hygge deg med venner – men det betyr at du sterkt bør vurdere alkoholfrie alternativer. Heldigvis finnes det mange slike. Dersom du føler at vennene dine presser deg til å drikke alkohol, kan det være hensiktsmessig at du snakker med dem om dette på forhånd, slik at de kan bli mer bevisst på hvordan de bør opptre rundt deg, og kan hjelpe deg med å unngå slike episoder i fremtiden.
(2)
Vi skal ikke spekulere i hvorfor du blir aggressiv når du drikker alkohol. Det kan være mange grunner til dette, og her er nok folk ganske forskjellige. Kanskje handler det om at alkoholen i seg selv gjør deg aggressiv, eller kanskje handler det om at alkoholen gir friere spillerom til aggressive tendenser som allerede ligger i deg. Eller kanskje handler det om helt andre ting. Dette blir uansett et høna eller egget-type spørsmål som det er vanskelig for oss å ta stilling til, men du kan jo tenke litt over dette på egenhånd. Men dersom du føler at du har behov for å snakke med noen profesjonelle om dette, anbefaler vi sterkt at du gjør det. Det mest opplagte (og mest sannsynligvis også det beste) vil være en psykolog, noe du må gå via fastlegen din for å få innvilget. Husk at for å få til noen endringer i livet, er du nødt til å begynne et sted, og å ta noen konkrete grep – skritt for skritt.