Problem med kokain/freebase og tabletter

hei jeg har hatt et omfattende problem med kokain/freebase og tabletter. føler jeg er helt på bunn og trenger noen og snakke med om dette da jeg ikke vil fortelle det til noen i familien. jeg prøver å slutte nå da kjærsten min har gjort det slutt med meg pga dette vi har også ett fellesbarn sammen. jeg er i fast jobb osv så fra utsiden er det ingen som vet om problemet. jeg klarer nesten ikke sove og jeg tenker så mye på dette at jeg blir ufokusert i alle settinger. jeg prøver å slutte nå å bli ren men jeg er langt nede. alle rundt meg uten om x kjærsten min vet om dette. jeg er ikke der hvor jeg tenker på å ta livet mitt men jeg er langt nede og rusen har satt spor. hva skal jeg gjøre?

Mann, 27 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at du tar kontakt med oss om dette. Det er også bra at folk kjenner til din situasjon slik at du kan snakke med noen av dem når det blir utfordrende. Det finnes flere veier til å bli rusfri, og vi kan skissere noen alternativer. Hva du velger er opp til deg. Det går også an å prøve seg litt frem med ulike måter.
Det aller første du er nødt til å ta stilling til, er om du skal be om hjelp fra helsevesenet eller ikke. Det er store fordeler ved å få hjelp, det vil gjøre jobben lettere for deg. Du trenger henvisning fra legen din for å komme i behandling. Du kan be om avrusning/nedtrapping på en institusjon og evt. videre behandling. Skal du i helsevesenet, bør være forberedt på at du kanskje må levere fra deg førerkortet i seks måneder (eller får utsettelse dersom du ikke har førerkort). En avrusning (med ev oppfølging på poliklinikk etterpå) trenger ikke komme i veien for din jobbsituasjon.
Du kan slutte med dette på egen hånd, dersom du har god støte fra andre. Det er viktig at du da tar en ting om gangen. Begynn med kokain. Vær forberedt på at du vil kunne være temmelig deprimert i en periode, men dette går over. I denne tiden er det viktig å ha oppfølging/samtaler med dine nærmeste. Du kan også bruke NA som mange får god hjelp fra. Når det gjelder medikamenter er dette noe du bør lage en nedtrappingsplan for og gjerne få noen til å hjelpe deg å følge denne planen. Det er nok best å slutte med kokain en stund før du så trapper ned over en periode.