Missbruk av medikamenter

Hei
Jeg har slitt med difuse smerter siden jeg var 12 år.
For 1 år siden fikk jeg diagnosen fibromyalgi..jeg har hatt mange år med bruk /missbruk av tramadol og mye annet jeg har fått fra lege.
Det toppet seg da jeg i fjor fikk Palexia og alltid overdoserte og tok annet i tilegg.avruste meg mange ganger med sterke abstinenser.
Jeg inrømmet alt for legen og klarte slutte men har etter den tid stjålet mye både privat og på jobbet..stappet i meg nobligan,paracet,ibux,vallargan,sobril, pinex forte,ritalin. å mye mer.
Selv om jeg har hatt ting på resept av lege så har jeg i årevis stjålet fra andre og letet mye hos andre etter medikamenter.
Jeg utredes også nå for ADHD og bipolar lidelse sa jeg sliter med så ekstremt mye uro.
Legen har nå skrevet ut vimovo som jeg kan ta når de verste smertene er der..men det går bare 3 dager så har jeg knasket i meg 60 tabl, og kroppen er bare enda verre en noen gang ;( nå er smertene ekstreme å suget er stort.
Men man kan vel bli enda mer smerteplaget av å gå ta for mye av alt man finner ? Men denne kneika er bare så ekkel stå i og smertene så uttholdelige til tider at jeg er redd for kjenne etter.

Kvinne, 29 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om du har kommet deg inn i en veldig vond spiral, preget av smerter og (mis)bruk av diverse legemidler. Du trenger å få hjelp med begge deler, og kanskje skal man jobbe med avhengigheten din først, om ikke parallelt.
I og med at du forteller at du utredes for ADHD og bipolar lidelse, går vi ut i fra at du har kontakt med hjelpeapparatet utover fastlege. Er det noen der du kan fortelle om problemene dine til? Vi anbefaler deg å igjen legge alle kortene på bordet ovenfor fastlegen din, og be om at han er restriktiv i forhold til å skrive ut medikamenter med misbrukspotensiale. Vi skjønner at du er i behov av smertestillende, men tenker at du bør behandles med minste mulige dose. Det er ikke for at du skal ha det vondt, men for å forebygge misbruk.
Kanskje skal du også vurdere å fortelle omgivelsene dine om at du sliter med avhengighet, slik at de kan hjelpe deg fra å stjele medikamenter her og der. Når det gjelder jobben din, er det noe som heter AKAN. De jobber med å forebygge, samt håndtere rus og avhengighet innenfor arbeidslivet. De har også en råd- og veiledningstelefon. Vi anbefaler deg å ta kontakt med de.
Du har kommet inn i et mønster som det vil kreves en stor egeninnsats å komme ut fra. Det som jo kompliserer bildet er at du er i behov av smertelindring, samtidig som du ikke klarer å la være å overforbruke foreskrevne og ikke-foreskrevne medikamenter. En løsning kan være at du får utdelt medisiner i såkalt multidose-ordning, det vil si at du får hjelp av legen og apoteket ditt til å ta medisiner slik de er foreskrevet. Du kan lese mer om denne ordningen her.
Du lurer på om man kan bli enda mer smerteplaget av å gå å ta alt man finner. Det som kan skje, er at du kan opparbeide deg en toleranse for de ulike preparatene du tar, slik at de ikke lenger vil gi deg noen effektiv lindring, samt at du må opp i høyere doser for at de skal virke. På den måten kan man oppleve at man blir mer smerteplaget.
På grunn av kompleksiteten i din problemstilling, kan det være at du er i behov av en innleggelse, og at du ikke skal klare denne «kneika» helt alene. Ta kontakt med hjelpeapparatet ditt, og be om å få en vurdering av ditt hjelpebehov. Dette er noe som har pågått over lang tid, og vi håper at du ved å søke hjelp kan få bistand til å finne en god (nok) måte å lindre/leve med smertene, få en skikkelig utredning i forhold til din uro, samt få bukt med ditt misbruk av medikamenter.