MDMA

Hei. Jeg har 2 venninner som tar «knips» i helgene på fest. De tar det omtrent hver helg. Første gangene tok de bare 1, men nå kan det til og med være opp til 3. Spørst på hvor mye mg det er i det da, men uansett. Dagene etter, kanskje til og med en hel uke etter dem har tatt knips, blir dem fort irritable, nedstemt, depressive etc, og sier at dem gleder seg til dem skal kjøpe mer. Hun ene skulker mye, blir hjemme og sover istedenfor, eller så orker hun bare ikke fordi hun føler seg «kvalm». Spørsmålene mine er – hvor ofte burde de egentlig ta det? Hvor lang burde pausen være minst imellom hver gang? Jeg vet at dem ikke burde ta det i det hele tatt, men 1 gang i mnd er vell bedre enn alle helgene.. Hvor skadelig er det? Kan de blir narkomane? Hva skjer med dem over tid?
Hilsen en svært bekymret jente

Kvinne, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Når man kjøper Ecstasy/MDMA finnes det ikke alltid garantier for hva stoffet inneholder. Styrken og hva tablettene inneholder kan variere fra gang til gang. Grunnen til at venninnene dine før tok 1 tablett og nå tar 3, kan skyldes at styrken nå er annerledes på tablettene, eller at de har utviklet toleranse. Det vil si at kroppen trenger større mengde for å få samme rusfølelse. Det du forteller om spesielt den ene venninnen din er ikke uvanlig; bruk etterfølges ofte av en periode med tretthet og nedstemthet. I dager etterpå kan man bli utmattet og sløv. Hvor ofte det brukes og mengden som inntas vil ha betydning for hvor lenge, og hvor ubehagelig en slik restitusjonsperiode blir. Så på spørsmålet ditt om hvor ofte de bør ta det og hvor lang pausen bør være er svaret – helst ikke, men hvis det brukes så gjør det så lite og sjeldent som mulig, slik at kroppen rekker å fullstendig gjenopprette sin normaltilstand mellom hvert inntak.
På spørsmålet ditt om hvor skadelig det er og om man kan bli «narkoman» – (vi antar du mener avhengig) vil det variere avhengig av hvor ofte det brukes og mengde. Faren for avhengighet er alltid tilstede ved bruk av alle rusmidler. Bruker venninnene dine mye tid på å glede seg til neste helg fordi kan ta det igjen, er det et mulig faresignal. Når det gjelder hvor skadelig det er, og hva som kan skje med dem over, tid skriver Folkehelseinstituttet som følger;
• I tillegg kan gjentatt bruk av MDMA etter alt å dømme gi relativt langvarige skader i sentralnervesystemet. Dette er vist både hos dyr og mennesker. Skadene kan vare lenge etter at bruken har stoppet (måneder til år), men mekanismene rundt dette er ikke fullstendig klarlagt. Det er heller ikke kjent hvor mye MDMA som skal til for å gi slike skader.
• Ved bruk av ecstasy over tid kan det oppstå psykiske symptomer i form av nedsatt hukommelse, svekkede kognitive funksjoner (evne til konsentrasjon, læring og oppgaveløsning), økt impulsivitet, angst, depresjon, søvn- og spiseforstyrrelser.
Du kan lese hele artikkelen til Folkehelseinstituttet her.