Kubensis sopp

Hei, hvis jeg spiste sopp igår natt, vil da dette slå ut i en blodprøve idag?
Eventuelt, hvor lenge vil det kunne fremvises i blodet? (forbeholdt at blodprøven gjelder for rus)

Mann, 27 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvilke stoffer som kan påvises med en blodprøve, avhenger av hvilke stoffer som spesifikt letes etter – her finnes det en del ulike type prøver. Men mindre du har fått beskjed om at prøven skal lete etter psilocybin/psilocin spesifikt, har du neppe noen grunn til bekymring. Det er svært uvanlig å lete etter psilocybin/psilocin i rusmiddelanalyser, og i så fall benyttes fortrinnsvis urinprøver fremfor blodprøver. Dessuten vil psilocybin/psilocin gå forholdsvis raskt ut av systemet ditt, og vil normalt være helt ute av blodet ditt i opptil 15-24 timer etter inntak.