Kjæresten min oppfører seg skummelt i fylla

Hei! Kjæresten min oppfører seg veldig seksuelt påtrengende når han drikker og politiet har måttet vært innblandet tidligere, han nekter for alt selv i ettertid og sier at jeg overreagerte. Hvordan får jeg han til å se alvoret?

Kvinne, 21 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det høres ikke bra ut og vi forstår at du reagerer. At du sier klart i fra at måten han oppfører seg på ikke er ok, bør være mer enn nok for at han skal slutte å oppføre seg slik. Om han mener at «fylla har skylda», så er det hans ansvar å få kontroll på drikkingen slik at det ikke skjer igjen. Å skylde på alkoholen er ingen unnskyldning – verken moralsk eller juridisk.  Han sier du overreagerte. Det er hans oppfatning. Du har din oppfatning, og så lenge dette er tilnærminger eller adferd som er rettet mot deg og som du opplever, er det din opplevelse av situasjonen som skal gjelde. Da bør han ta det du sier på alvor, og legge sin egen tolkning av hendelsene til side. Dette bør du formidle tydelig til han.
Om dette skjer gjentatte ganger, og han gjentatte ganger svarer med at det er du som overreagerer, håper vi at du vurderer hvorvidt kjæresten din respekterer deg og om dette er noen du ønsker å ha et intimt kjærlighetsforhold med.  Det er vanskelig å tolke hva du mener med seksuelt påtrengende, men om han på noen måte gjør noe mot deg som du ikke vil, har du rett til å anmelde han, uansett om han er kjæresten din eller ikke. Også en kjæreste skal respektere et nei.