Kjæresten min ruser seg

Hei.
Jeg har en kjæreste som har ruset seg til og fra i flere år nå. Han har hatt ¨rene¨ perioder, blant annet da vi møttes, og holdt seg ren i ca 1 år nå. I høst sprakk han, og det har vært en berg o dalbane siden. Nå har han endelig bestemt seg for å slutte, og går håpefullt inn i det nye året. Problemet er at all tillit nå er borte. Kan man virkelig bare bestemme seg for å gi seg, når man daglig har brukt kokain i flere måneder, uten hjelp? Jeg støtter og heier på han, men jeg strever med å stole på han, om han fortsetter i skjul og jeg er redd for å være naiv. Jeg er også redd for å oppleve denne barg o dalbanen igjen, og jeg vet at dette må jeg forholde meg realistisk til. Har dere noen råd til oss? Hvordan skal vi gjenvinne tilliten, og hvordan skal jeg få en avslappet hverdag uten bekymringer?

Kvinne, 29 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Spørsmålet om hvordan du skal få tillitt til han igjen er krevende å besvare. Vi vet ikke så mye om forhistorien deres, noe som gjør det ekstra vanskelig å gi råd. Hvordan har det for eksempel skjedd de andre gangene når han har sprukket? Har han vært åpen om det eller har han gjort det i skjul? Hvordan oppfører han seg mot deg når han skjuler ting? Dette og andre forhold som berører tillitten mellom dere vet vi ikke noe om. Men, vi synes uansett at du kan kreve total ærlighet, og være tydelig på dine grenser. Har han nå gått over dine grenser mange ganger, og ikke overholdt avtaler, er det kanskje veldig lite å bygge tillitt på. Du bør tenke nøye igjennom hva det er i denne situasjonen som gjør at du vil gi han ny tillitt. Hvor går dine absolutte grenser og hva skjer hvis han går over dem? Noen ganger kan det være godt å få hjelp av en profesjonell når samlivet er vanskelig. Barne ungdoms og familieetaten har samlivkurs for par som opplever konflikter. Hvis det er barn involvert får dere også mer og annen hjelp der.
Det går an å bestemme seg for å slutte etter ganske langvarig hjelp. I så fall må han kanskje finne en dypere innsikt i hvorfor han bruker kokain, hva som gjør at han sprekker og hvordan han unngår det. Denne forståelsen bør han også dele med deg og på den måten kan du kanskje være den han søker støtte hos når rustrangen kommer. Med det mener vi ikke at du skal ta ansvar for at han skal blir rusfri, men at du kan støtte han i å bli det når han vil det selv. Hvis han på noe tidspunkt ønsker hjelp kan han kontakt fastlegen eller ruskonsulent på NAV for henvisning til spesialisthelsetjeneste.