Kjæresten min doper seg hver dag.

Hei. 1. Kjæresten min doper seg hver dag. Det er bare hasj han røyker hver dag men noen ganger er det andre ting også f.eks Kokain, mdma, amf, lsd og 2cb.
Jeg er veldig bekymret for han, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Han vil ikke ha hjelp men jeg føler at jeg mister han mer og mer å det gjør meg så trist.. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe han selv om han ikke vil ha hjelp?
2. I helgen tok han mdma med noen av vennene våre når jeg var der, og nå noen dager senere sier han at han føler seg enda mer forelska i meg, kan mdma få deg til å føle det sånn selv om han ikke er rusa på det nå? Og i såfall hvor lenge varer den følelsen?

Kvinne, 17 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Viser til chat med en av våre veiledere.
1.
Det er dessverre begrenset hvor mye man kan hjelpe noen som ikke vil ha hjelp, eller som ikke føler at de trenger hjelp. Sannsynligvis tenker kjæresten din at han ikke har noe problem overhodet, og da virker nok ideen om å skulle trenge hjelp ganske fjern. Men det ingen kan nekte for er at du har et problem – som står i et forhold preget av rus og usikkerheter. Du kan ikke bestemme om han skal ruse seg eller ikke, men du kan bestemme hva du vil og ikke vil finne deg i når du er i et forhold. Det er veldig naturlig at du føler at rusbruken hans går på bekostning av deres forhold, og derfor er det rimelig å be om et ultimatum, der han må velge mellom deg eller rusen. Da er det selvsagt også viktig at hva enn han velger, så blir dette fulgt opp i praksis. Dette er noe du gjør for ditt eget beste, og ikke som et tiltak for å «redde» ham.
Se også vår artikkel «Bekymret for kjæreste som ruser seg» for mer informasjon.
2.
Ja, mange opplever at MDMA gjør dem mer empatiske og kjærlige – særlig under selve ruspåvirkningen, men også i etterkant. Hvor lenge dette vedvarer er veldig individuelt. Dette kan være snakk om dager, uker, måneder.