humør

Hei, jeg har blitt tidligere vært i ett forhold der jeg ble slått hele tiden, jeg sliter med å ikke ruse meg når jeg tenker på dette, jeg blir veldig deprimert når jeg tenker på det, hva kan jeg gjøre for å eventuelt få opp humøret?
Sendt fra iOS-applikasjonen

Kvinne, 18 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er leit å høre om disse opplevelsene – å bli slått av partneren sin er ikke akseptabelt under noen omstendigheter. Trygghet og stabilitet er et minimumskrav i et velfungerende forhold. Vi er likevel glad for at dette nå er et tilbakelagt kapittel for deg, og at ditt fokus ligger på veien videre.
Hva du kan gjøre for å få opp humøret, kommer først og fremst an på hva slags person du er, og hvilke grep og aktiviteter som vil oppleves som positive og meningsfylte i ditt liv. Vi tenker selvsagt at rusmidler ikke er noen god langsiktig løsning her, og vi forstår deg slik at du tenker det samme. Spør deg selv: er det noe du ønsker å gjøre eller oppfylle i livet ditt, som ikke har vært mulig for deg tidligere? Hvordan kan du gå fram for å realisere dette? Dette kan være alt fra hobbyer og prosjekter til utdanning og arbeid – alt ettersom hva du føler at du trenger i livet ditt. Slike omstillinger krever ofte tid og konkret planlegging, men vi oppfordrer deg til å tenke i disse banene av en grunn; fordi positiv miljøforandring ofte har påfølgende positiv innvirkning på ens selvbilde og mentale helse. Begynn allerede nå med å legge strategier for hvordan du skal kunne oppnå hva enn du ønsker deg, og unngå å legge hindringer for deg selv. I en slik omstillingsprosess kan det være godt for deg å støtte deg på nære venner, familie eller andre personer du stoler på.
En annen tanke som er viktig at du jobber med, er å bli inneforstått med at det ikke er din skyld at du ble slått – dette ansvaret ligger utelukkende hos din ekspartner. Mange personer som er eller har vært i et voldelig forhold, klandrer seg selv for partnerens handlinger. Denne urealistiske tankegangen kan gi opphav til mindreverdighetskomplekser, noe som igjen kan gjøre det vanskelig å komme seg videre i livet. Dersom du opplever slike tanker, er det viktig at du jobber med å legge disse fra deg. Her kan det være nyttig å alliere deg med noen profesjonelle du kan snakke med, f.eks. en psykolog. Dersom du i tillegg opplever en trang til å ruse deg, er også dette noe en psykolog kan være behjelpelig med å legge strategier imot. For å etablere et psykologtilbud må du først gå via din fastlege, som har myndighet til å henvise deg videre i spesialisthelsetjenesten. Du kan også henvende deg til et krisesenter – disse har bred erfaring med å gi råd til personer utsatt for vold i nære relasjoner.  Du kan også finne god informasjon og tips til steder å kontakte på Din Utvei, den nasjonale veiviseren til voldsutsatte.