Hasj

Dealing av hasj er ulovlig?
Får man straff om man blir tatt?
Om man er med noen som delaer hasj, men man selger, -kjøper eller røyker ikke men blir med en annen person. Er det ulovlig det også? får man straff?

Kvinne, 16 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Dealing av hasj er ulovlig. Hasj er et narkotisk stoff som står på narkotikalisten, og er særskilt forbudt etter narkotikaforskriften § 5, så både bruk, oppbevaring, salg og kjøp av dette er straffbart.
Om du ikke gjør noe av dette, så gjør du ikke noe ulovlig, selv om du er med noen andre som gjør dette. Spørsmålet blir om politiet vil tro deg på det om dere blir tatt? Det er ikke opp til oss å avgjøre, men vi vil anbefale deg å være forsiktig, evt. la være å bli med når andre dealer (selger/kjøper) hasj. Det er også greit å være forsiktig om du er med andre når de røyker, selv om en urinprøve vil bevise om du har røyket eller ikke om dere skulle bli tatt.