Drikkemønster

En som drikker for mye, vil stort sett alltid benekte det om det blir tatt opp med han/henne. En jeg er glad i drikker oftere enn det jeg synes er bra, og det bekymrer meg. Etter trening er det gjerne en øl eller to, øl og akevitt til maten på en hverdag uten at det er selskap, øl etter en slitsom arbeidsdag.
Noen råd om hvordan jeg skal ta det opp med han/bevisstgjøre han slik at han ikke drar på seg et alkoholproblem. Han er midt i tredveårene.

Mann, 59 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Så bra at du bryr deg. Ja, det kan ofte være slik at folk som har et risikabelt høyt forbruk av alkohol, benekter at de har et problem. Samtidig må du ta høyde for at vennen din har en annen oppfatning av hva som er «for mye». Vi anbefaler deg å prate med han om dette og å være oppriktig og spørrende, fremfor å være anklagende og konfronterende. På våre sider kan du finne råd og veiledning for hvordan snakke med noen om deres rusbruk, som kanskje kan være til nytte for deg.
Du kan også ringe (08588) og diskutere saken videre med noen av våre veiledere, om du ønsker det.
Lykke til og fortsett å bry deg!