Bli total avholds?

Hei.
Jeg er en mann på 32 år som i de siste årene har fått et dårlig forhold til alkohol. Jeg får blackout nesten hver gang jeg drikker, og til tross for at jeg i en periode på et par mnd nå har prøvd å begrense inntaket, så endte jeg allikevel i flere tilfeller opp med å komme til et punkt der jeg bare fortsetter å drikke til jeg mister all kontroll, oppfører meg som en tulling, og føler at forholdene til vennene mine blir dårligere for hver gang jeg ender opp slik. De gangene jeg våkner opp med blackout, så ender det ofte opp med en eller to dager ekstra med drikking, for å reparere. Men, det kan også nevnes at jeg ikke går ut å drikker hver eneste helg, det er som regel ikke oftere enn en gang maks per måned at jeg drar ut å fester. For å være helt ærlig så er jeg ikke så glad i gå på fylla, fordi jeg vet hvordan det som regel ender for min del, men samtidig så liker jeg å være med på det som skjer, og har følgelig ikke bare dårlige minner fra fester, men det begynner å skje oftere og oftere at jeg mister all kontroll. Dette gjør at jeg begynner å bli ganske bekymret, for jeg hører stadig vekk at jeg blir en tulling når jeg får i meg altfor mye. Til vanlig er jeg en rolig, hyggelig og avbalansert person, trener mye, følger et skikkelig kosthold, men har til tider slitt litt med angst og depresjoner i mitt voksne liv, som kanskje kan være en påvirkningsfaktor. Det jeg lurer på er om jeg bør bli helt avholds, eller om jeg bare bør avstå fra alkohol på fest, men fremdeles unne meg at glass og to til en god middag, på en brettspillkveld, filmkveld osv, hvor jeg vet at jeg klarer å holde kontrollen?

Mann, 30 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Du er ikke den eneste som opplever problem med å miste kontrollen når du drikker. Alkoholens virkning gjør at du etter noen glass blir kritikkløs, og da er det lett å drikke mer enn du ønsker, eller har planlagt. Bortsett fra at du drikker for mye på fester forstår vi det dithen at du ikke har noe problem med alkohol i andre sammenhenger. Det at du drikker for å reparere er kanskje ett dårlig tegn, og særlig hvis det utvikler seg. Vi kan ikke si om du skal bli total avholds eller ikke, men det er veldig bra at du har ett bevisst forhold til alkohol og ønsker å ta kontroll. Angst, depresjon og andre psykiske helseproblemer kan ofte være årsaken til ett for høyt alkoholforbruk. Under rusen forsvinner alle vanskelige tanker, og livet kan oppleves som lettere i en periode. Har du vurdert om du skal søke hjelp for dine psykiske problemer? I så fall kan du ta kontakt med fastlegen din som kan henvise deg til en psykolog eller lignende.
Som sagt vet vi ikke hva som passer best for deg i deg og din livssituasjon. Men, siden du har erfaring med å miste kontrollen er det kanskje lurt å ta noen forhåndsregler i alle sammenhenger. Hvis du fortsatt velger å drikke alkohol. Først og fremst, bestem deg for mye du skal drikke før du begynner. Spis godt på forhånd (gjerne fet mat), ta pauser og drikk en enhet alkoholfritt mellom hver alkoholenhet. Vi har utviklet en Drikkevett app som du kan laste ned, og kan være til nytt for deg.