Bekymret mor – sønn som røyker hasj

Hei, jeg har en sønn på 19 år. Har fått meldinger på at han bruker hasj. Trenger tips til hvordan jeg går frem for å hjelpe han 🙂

Kvinne, 45 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det kommer litt an på om han ønsker hjelp. Og selvfølgelig hvor stort omfanget på hans bruk er. Det første vi anbefaler deg å gjøre er derfor å snakke med din sønn, kartlegge situasjonen og høre hva han selv tenker om dette. Er det slik at han bruker hasj en gang i blant, er problemstillingen en annen enn om han bruker det daglig og er avhengig. Er han avhengig kan det hende han trenger hjelp til å slutte, og da kan du være god å ha i form av å finne frem til egnet tiltak og å støtte han på veien.
Om dette er noe han gjør en gang i blant, og han selv ikke ser noe problemer med det, blir det nok begrenset hva du kan gjøre med det. Han er myndig og bestemmer over sitt eget liv og må ta egne valg, uansett om de er gode eller dårlige. Det man som forelder står igjen med når barnet er myndig, er samtalen. Snakk med han om dette, men ikke forsøk å diskuter eller overtal han; det fungerer sjeldent. Å formidle sin bekymring samt være nysgjerrig, er ofte en bedre tilnærming. Og selvfølgelig være klar på hva du mener om dette – at du ikke synes er ok (og for eksempel at han ikke får lov til å ruse seg hjemme hos deg, låne bilen din eller lignende – det er grenser du har rett til å sette).
I denne artikkelen på vår hjemmeside kan du finne noen tips til hvordan du kan snakke med han om hasjbruken hans.
Om han ønsker hjelp til å slutte eller trenger noen å snakke med, kan han kontakte: