Avvenne/slutte

Hei, jeg har regelmessig røyket hasj og cannabis i 6 år og da har jeg røyket minst 1-2 joinet om dagen. jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare og slutte på dette og om jeg går et par dager uten så begynner jeg og kaldsvette og bare ligger i sengen vrir meg og får ikke sove altså slik at jeg får fort tankekjør slik at jeg bare ligger og tenker og tenker på hva man skal gjøre med livet. jeg ønsker jo aller mest og få meg en utdanning og fulføre skole. men jeg trenger noen enkle tips som kanskje kan gjøre det lettere? er det best for meg og slutte med det med en gang eller ville det vært bedre og trappe ned? jeg er litt redd eventuelle bivirkninger om jeg slutter brått ettersom jeg har røyket så lenge.
Det er første dagen min i dag hvor jeg har sluttet og da dro jeg til treningssenteret og jeg vil si at det hjalp for suget men nå ligger jeg i sengen igjen og får ikke sove og så er det full tankekjør.
Jeg håper dette er noe dere kunne gitt meg et svar på eller noen tips for hvordan jeg skal komme meg ut av det.
Mange av kompisene mine gjør det også og sist i dag klarte jeg faktisk og si nei til en Joint.
på Forhånd takk for svar.

Mann, 25 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Så bra at du tenker på å slutte! Vi har stor forståelse for at det kan være vanskelig, spesielt når du har brukt cannabis såpass lenge. Det du beskriver, slik som søvnvansker, kaldsvetting og tankekjør er ikke uvanlig når du kutter ut cannabisen. Som regel vil disse abstinensene gi seg etter 8-10 dager, og ting vil stabilisere seg. Det er dog viktig å skille mellom trang og abstinenser. Du kan ha en sterk trang til å røyke uten å være abstinent.
Når det gjelder nedtrapping så er det enkle svaret nei, cannabis er ikke et stoff som fører til så store abstinenser at nedtrapping er nødvendig.
Trening er bra for mye. Ikke bare avleder det tankene, men det kan også hjelpe deg med søvn og russug. Vi anbefaler deg også å alliere deg med noen, slik at du har noen å prate med, som vet hva du går gjennom.
På vår hjemmeside finner du en guide som heter «hjelp til å slutte med cannabis«. Den gir svar på en del spørsmål, samt at du får tips om hvordan gjøre sluttingen enklere. Du kan også laste ned vår HAP-app.
Det er veldig bra at du klarte å si nei til en joint, det krever viljestyrke. Du bør imidlertid tenke over hvor lurt det er for deg å eksponere deg for situasjoner der folk bruker cannabis, når du selv ønsker å slutte.
Vi heier på deg og ønsker deg lykke til!