Avhengig av Pinex Forte

Jeg har gått på Pinex Forte i over 1 år nå pga rygg og nakkesmerter. Gikk tom i går, og i dag har jeg vært plaget med veldig uro, irritabilitet, vondt i muskler og null krefter. Regner med at dette er kroppen som har abstinenser fordi den ikke har fått kodein i dag? Kjenner det er såpass heftige symptomer at jeg bør ringe lege i morgen og få hjelp til nedtrapping. Men det jeg lurer på er om fastlege vil ta kontakt med barnevernet hvis jeg innrømmer for han at jeg må ha hjelp for å slutte med medisinene?

Kvinne, 34 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Legen har meldeplikt til barnevernet ved mistanke om omsorgssvikt. Om du har gått på Pinex Forte i et år, er det helt naturlig at du får en del plager ved bråseponering. Det er ikke ensbetydende med at du er rusavhengig og driver omsorgssvikt ovenfor dine barn. Det er helt vanlig å måtte trappe ned vanedannende medikamenter. Vi kan selvfølgelig ikke vite hva din lege vurderer, men generelt sett er dette en situasjon som ikke er nødvendig å melde fra til barnevernet om.