Alkohol i sosialt samvær

Hei, en god venn av oss har over tid, flere år, hatt det vi mener er et «uheldig drikkemønster», d.v.s. for mye/for ofte. Han har aldri blitt konfrontert direkte vedr. dette. Sist helg toppet det hele seg ved at han ble kjørt på sykehus med dødelig promille. Hvorvidt han vil erkjenne overfor seg selv og andre at han har et stort problem eller ei vet jeg ikke, men denne hendelsen samt tidligere erfaring, tilsier at han har det. Vi er begge del av et sterkt sosialt nettverk. Sammenkomster av ymse slag har alltid vært med alkohol på bordet, uten at det noen gang har forårsaket problemer. Så vidt jeg kan skjønne har vi i alle år hatt et fornuftig forhold til alkohol under sånne sammenkomster. Spørsmålet blir, hvordan håndterer man fremtidige sammenkomster, når man vet at en i gruppen har et stort problem ? Bør man tørrlegge hele ssammenkomsten, eller er dette en setting som han må lære seg til å håndtere ? Jeg mener, alkohol er jo lett tilgjengelig for de fleste, og hvis han ønsker å få tak i det, så klarer han det. Merk at han IKKE enda har erkjent at han har et problem, men det er hevet over enhver tvil at han har det. Takknemlig for svar.

Mann, 59 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er en utfordrende problemstilling du kommer med, og det er ikke ett enkelt fasitsvar. Det kan være vanskelig å innrømme for seg selv eller andre at man har et rusproblem, og kanskje spesielt i settinger der alkohol fungerer som et sosialt bindeledd.
Vi anbefaler deg å ta en prat med han på enmannshånd (hvis du føler deg komfortabel med det) for å høre hva han selv tenker rundt sitt eget forbruk av alkohol. Det kan være nyttig for deg å lese tips om hvordan snakke med noen om deres rusbruk. Så lenge han aldri har blitt konfrontert med det, er det kanskje vanskelig for han å erkjenne at han har et problematisk forhold til alkohol. Samtidig er det slik at det kan hende at han ikke vil innse eller innrømme at han har et problem, og da må dere rundt han også forholde dere til det.
I dagens samfunn hvor alkohol er såpass tilgjengelig, er det naturlig at man blir eksponert for alkohol i det daglige. Det er likevel slik at hvis dere ønsker å hjelpe kameraten deres, kan det være en god ide å møtes i en setting der det ikke konsumeres alkohol, for en periode. For mange som sliter med å kontrollere inntak av rus, kan det å ha en rusfri sosial setting være en god ting. Kanskje er dette noe dere kan prate om? Hvis det er slik at han vedkjenner å ha et problem, så er det ogå mulig for han å søke hjelp. Da kan det være greit å få drahjelp av vennegjengen. Hvis han derimot fornekter det, er det ikke så mye dere får gjort med det. Dere kan dog fortsatt velge å «tørrlegge» sammenkomstene deres, kanskje ikke for all tid, men for å vise eksempel.