Alkohol og personlighetsforstyrrelser

Hei! På nyttårsaften ble kompisen min veldig beruset etter å ha drukket en del alkohol. Jeg har aldri tidligere vært vitne til at noen forandrer seg så mye under påvirket tilstand, ikke som dette. Jeg kjente han ikke igjen- han ble veldig negativ, barnslig men også frekk. For meg var det en total forandring av hele hans person, ikke bare kjipe tendenser. Ingen snøvling eller mumling, det virket som om han var «helt med» og «klar» i hodet. Det virket som han hadde masse energi og var helt tilstede.
Da jeg snakket med han i dag og konfronterte han med hans egen oppførsel og hvordan jeg opplevde det hele la han seg helt flat, sa unnskyld og sa han ikke husket noen ting fra kvelden.
Jeg har mange spørsmål knyttet til dette!
Hva skjedde? Er det noen mennesker som er genetisk anlagt for å bli slik når de har drukket alkohol? Eller kan det skje absolutt hvem som helst? Er dette toppen av isfjellet og kan dette hende med han mer og mer i fremtiden? Jeg er bekymret for han og jeg vil absolutt ikke oppleve dette igjen, eller at det eskalerer. Kompisen min er 23 og drakk øl, musserende og kanskje litt sprit den kvelden.
Jeg håper på et utfyllende svar med kanskje noen tråder til forskning på området.

Kvinne, 22 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Milde til moderate personlighetsforandringer er noe mange opplever etter alkoholinntak, og særlig når det er snakk om større mengder. Men enkelte vil også oppleve ganske betydelige personlighetsforandringer, og det virker som om vennen din kan tilhøre denne kategorien. Hva som ligger bakenfor dette, er ofte vanskelig å fastslå helt konkret. I mange tilfeller vil nok dette handle om hva slags personlighet man har i utgangspunktet, og hvilke personlighetstrekk som evt. kommer til overflaten i alkoholrus. Dette har sammenheng med hvordan alkoholen gjerne svekker en persons hemninger og dømmekraft, noe som igjen åpner for at nye sider ved en person kommer til syne – på godt og vondt. Dette kan indikere at vennen din simpelthen ikke tåler alkoholrus særlig godt, da han ikke klarer å holde tilbake disse ubehagelige personlighetstrekkene ved seg selv, som han tilsynelatende har under kontroll i edru tilstand. Vi er ikke kjent med noen forskning som viser at alkoholrus kan forårsake personlighetsforandring utover dette, med unntak av etter et høyt, langvarig forbruk – som jo ikke er tilfelle her.
Ettersom dette har hendt én gang, er det i prinsippet fullt mulig at dette vil hende ham igjen. Dersom dette skulle bli et tilbakevendende problem for ham, bør han vurdere noen strategier for å begrense sitt alkoholinntak. I så fall kan du tipse ham om å ta kontakt med oss, så kan han få noen tilpassede tips til dette.