Abstinenser

Gått på benzodiazepaner imovane i flere år, stadig høyere dose + siste måneder xanax, er på nedtrapping til 3*25mg sobril nå. Får i tillegg truxal, orfiril, quetapine, madopar, remeron s, seroxat. Har nå vært uten benzodia siden søndag kveld. Blir stadig dårligere – fæle abstinenser. Begynner å bli bekymret – er veldig svimmel og rar, dehydrert? Hvor lenge er det forsvarlig å gå uten søvn med abstinenser? Er redd jeg ikke skal våkne igjen hvis jeg sovner. Bor alene.
Kvinne, 46 år fra

RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om du rett og slett sliter som følge av abstinenser, samt påvirkning av veldig mange ulike legemidler. Flere av de legemidlene du oppgir at du står på, kan ha bivirkninger som at man føler seg svimmel og rar. Hvis du er dehydrert (man kan bli svimmel og «rar» av det også), er det selvfølgelig viktig at du får i deg nok væske. Hvis du i tillegg har underskudd på søvn er det ikke uventet at du har slike symptomer.
Det er individuelt hvor mye søvn man trenger, men man kan si at på generelt grunnlag at det er ikke så altfor mange dager man kan gå før man vil få negative konsekvenser, i form av for eksempel forvirring og svekkelse av kognitive funksjoner. Dessuten er det slik at hvis du sliter med abstinenser så trenger kroppen din den søvn og hvile som den kan få.
Det kan høres ut som om du trenger en legekonsultasjon, slik at du kan få en legemiddelavklaring, både i forhold til forventede bivirkninger og abstinenser men også interaksjoner mellom de ulike legemidlene. Hvis det er slik at du føler deg veldig dårlig, kan det være at man skal stoppe/pause nedtrappingen. Du kan videre bli trygget på at det er viktig og ikke minst nødvendig at du sover. Legen kan også undersøke om du har fått i deg nok væske og næring.
Du sier at du bor alene – er det mulig for deg å få noen til å være sammen med deg, for noen dager eller den tiden du trenger, slik at du kan få støtte gjennom nedtrappingen? Kanskje kan det hjelpe deg til å sove og slappe av.