(-_-) – Ulike typer rusmidler

Jeg har hørt at det er 3 typer narkotika. Dempende, stimulerende og hallusinogene.
det jeg lurer på er hvilken typer stoffer går under de forskjelige katagoriene ?

Mann, 15 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er riktig at de aller fleste typer rusmidler passer inn under én eller flere av disse kategoriene. Ettersom det finnes veldig mange typer rusmidler kan vi nok ikke fortelle deg hvor alle passer inn, men vi kan gi deg den grunnleggende ideen.
Dempende: Stoffer med sløvende virkning på sentralnervesystemet. Eksempler er opiater/opioider (morfin, kodein, heroin osv.) og benzodiazepiner (beroligende legemidler).
Stimulerende: Stoffer med en oppkvikkende virkning på sentralnervesystemet. Eksempler er kokain, amfetamin, metamfetamin.
Hallusinogene: Stoffer som kan gi sansebedrag og endret bevisshetstilstand, men som ikke er særskilt sløvende eller oppkvikkende. Eksempler er LSD, fleinsopp og meskalin.
Legg merke til at enkelte stoffer også kan passe inn under to eller flere kategorier. F.eks. kan alkohol være stimulerende i små mengder, men dempende i større mengder; MDMA/Ecstasy kan ha både en stimulerende og hallusinogen virkning; cannabis kan være både dempende og hallusinogent; PCP og ketamin kan være både dempende, stimulerende og hallusinogent, avhengig av størrelsen på inntaket.
Du kan lese mer om de enkelte rusmidlene på våre faktasider om rusmidler.