uførepensjon

Min søster er snart 60 år. Har røyket hasj siden hun var ung. For mange år tilbake ødela hun julaften hos meg. Prøvde knuse kaffekopper og rive ned juletreet. Vi hadde drukket rødvin til maten. I år MÅTTE hun besøke en bekjent før vi kunne innta julemiddagen. Vi drakk litt vin. Hun inntok så kun øl. Etter desserten forandret hun seg plutselig. Det var helt rart. Hun så ut som et narkovrak. Helt sløv og ansiktet var på halv tolv. Lo og pratet veldig høyt. Ingen andre fikk komme til ordet. Dagen etter husket hun ikke halvparten. (Hun har hjerteproblemer så dette kan umulig være bra. Røyker fast også). Prøvde å snakke litt med henne. Men dette gjentar seg. Bør jeg ta en alvorlig prat en gang til? Eller kutte ut å invitere henne. Er selv alvorlig syk og veldig lei av hennes oppførsel.

Kvinne, 62 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at dette er en ugrei situasjon for deg å være i, og du har god grunn til å være lei av hennes oppførsel når hun blir så beruset i ditt hjem under julemiddagen. Du skriver at dette har skjedd tidligere, og at du har prøvd å prate med henne. Nå lurer du på om du skal forsøke å snakke med henne igjen, eller om du skal slutte å invitere henne.
Vi tenker at det kan være greit å forsøke en ny prat sånn i første omgang. Les gjerne vår guide til hvordan snakke med noen om deres rusproblem for å få innspill til hvordan denne samtalen kan gjennomføres. Det er heller ingenting i veien for å stille betingelser før neste invitasjon, hvis det blir noen. Orienter henne også om at dersom hun ikke oppfører seg så må hun dra, og kommer heller ikke til å bli invitert til deg mer.
Hvis det er slik at du er bekymret for henne kan du kanskje tilby deg å bli med henne til lege for å søke hjelp dersom hun ønsker det. Hvis hun ikke ønsker noen form for hjelp er det ikke så mye du kan gjøre med det, da må du kanskje bare innse at felles julemiddager fremover kan bli vanskelig.