Tungt etter hasjslutt. Hva burde jeg gjøre

Hei! Jeg føler jeg har gått meg bort litt, har røyk hasj store deler av sommeren og sluttet i sept. Med ett par joints etter dette, den siste i midten av november. Hadde en del problemer med søvn og mye drømmer den første uka, noe som jeg vet er vanlig fra før når jeg har slutta. Etter den første uka begynte jeg få mye vonde angstfølelser som igjen genererte mye negative tanker og frykt, slet også med søvn pga av dette. Dette varte helt til for ett par uker siden med opp og nedturer,og ble bare mer og mer sliten. Så var jeg på julebord for ett par uker siden hvor det ble litt mye alkohol noe som endte med at jeg våknet opp på morgenen med en helt forferdelig følelse. Følte meg desorientert og klarte ikke å fokusere, problemer med og snakke eller finne på ting og si. Føler meg ikke tilstede i det hele tatt og store vansker med å ta besluttninger. Er nesten som å være bevisst uten å være helt med, og veldig flate følelser og mye tanker rundt dette, har også en konstant vondt følelse i kroppen, tror det kommer av at jeg ikke føler at jeg fungerer. Lurer fælt på hva det evt kan være. Så lurer på hva jeg burde gjøre nå? Setter pris på svar, hilsen fortvilet gutt.

Mann, 26 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det høres ikke ut som du har det veldig greit for tiden nå. Du vet at noen problemer/abstinenser er vanlig for det har du erfart tidligere. Mange opplever tiden etter at de har sluttet med hasj som en følelsesmessig berg- og dalbane. I tillegg til de fysiske abstinensene kommer de følelsene som du kanskje har dekket over da du brukte hasj frem igjen. Helt vanlige reaksjoner og følelser kan oppleves som sterkere og mer intense når det ikke dekkes til eller roes av rusmidler. Vi anbefaler deg å lese igjennom vedlagte hasjguide fra Droginfo og se om du kjenner igjen noen av de stadiene som står beskrevet deg. Hvis du kjenner dem igjen blir du kanskje mindre engstelig for hva som skjer med deg og kroppen din. Du kan også ta kontakt med Hasjavvenningsprogram i kommunen der du bor.
Det er viktig å ta det litt med ro, og gi seg selv egenomsorg og hvile når du har abstinenser. Kroppen trenger tid og ro til å kvitte seg med det gamle, og venne seg til det nye. Føler du deg veldig dårlig med sterk angst eller lignende bør du ta kontakt med legen din for utredning.