Hei.
Jeg har mesteparten av mitt liv drevet med tung rus. Jeg har holdt meg borte fra heroin (mer eller mindre) siden 2008. Det siste halvåret kunne vært bedre og jeg har pådratt meg en smule irriterende heroinavhengighet. Nå har jeg bestemt meg for å kutte det. Det hjelper ikke lenger, så ser ingen grunn til videre bruk. Dessuten hindrer det meg fra å være den jeg vil være overfor kjæreste og familie. Jeg har gjort dette før, på egenhånd, et par ganger. Men jeg lurer på om dere har noen tips til hvordan jeg kan komme gjennom dette? Tidligere har jeg bare lagt meg sjuk (cold turkey), men jeg veit ikke om jeg er like tøff nå som jeg var da. Er det no spesielt med «over-disken» preparater som kan være lurt? Hva slags føde er det beste? Og er det andre ting som kan være med å bidra til å gjøre dette lille helvete jeg skal igjennom til litt mer overkommelig?

Mann, 30 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Ulike mennesker får ulike abstinensplager, så det er vanskelig å gi deg noe sikkert råd for hva som hjelper best for deg. Men, felles for opiatabstinenser er at de gjerne oppleves som influensalignende symptomer. Fra kald til varm, kramper, løs eller hard mage, dårlig matlyst, søvnproblemer, smerter og lav energi. Vanligvis varer de i 5-10 dager, og de første dagene er verst. Du har prøvd og avruse deg selv før, så du vet litt om hvordan det er for deg. Vi har ikke noe forslag til «over disken preparater» som kan hjelpe deg. Under avrusning på klinikk gis det i noen tilfeller en del medikamenter som demper ubehaget, men de er reseptbelagte. Du kan lese mer om opiatabstinenser i en artikkel fra Norsk Helseinformatikk. Ettersom du sikkert ikke kommer til å føle deg veldig sprek er det lurt om du kan være i rolige omgivelser hvor du kan hvile deg. Ha drikke tilgjengelig og gjerne en blanding av farris og eplemost, en type mat du tenker du kan klare og spise, og det skader ikke å ta vitamintilskudd hvis du ikke klarer å spise stort. Klarer du ikke å drikke eller kaster opp det du drikker, eller får kramper, bør du kontakte lege eller legevakt.
Lykke til!