Rusmisbruk ?

Hei
Hva er forskjellen mellom å bruke og misbruke rusmidler? Selv har jeg røykt cannabis omtrent daglig i 1 år nå, og de siste månedene har jeg også «prøvd ut» / brukt en del andre stoffer som Kokain, ecstasy, MDMA, LSD, psykedelika, og amfetamin, samt beroligende tabletter som benzo og rivotriler for å hjelpe på nedturene. Jeg går i behandling på dps og behandleren min tar opp hele tiden at hun vil sende meg til avdeling for rus/rusbehandling, og sier jeg har ett rusproblem. Selv tenker jeg ikke at jeg har ett problem, samtidig som at jeg ser at dette er noe som får meg til å lyge til familie og venner for å skjule forbruket mitt. Jeg tenker også at jeg ikke trenger rusbehandling fordi flere av de jeg omgås med nå, i russektoren, bruker jo enda mer rus enn meg og kan være enda mer «på kjøret» enn hva jeg er nå. Trenger jeg behandling da?

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det finnes nok ingen klare grenser mellom bruk og misbruk, eller mellom problem og ikke problem. Dette vil i stor grad komme an på individet og den aktuelle situasjonen.
Vi vet for lite om din situasjon til å mene noe om hvorfor behandleren din vil ha deg i rusbehandling, men vi vet i hvert fall dette: at du bør unngå å sammenligne ditt forbruk med hvor mye andre rundt deg bruker. Hva du må forholde deg til, er deg og din egen situasjon. Hvis man for eksempel skulle gjort motsatt, og sammenlignet ditt forbruk med noen som ikke ruser seg i det hele tatt, ville man jo kunne si at du er på kjøret. Så å basere seg utelukkende på sammenligning med andre, kan fort gi litt misvisende resultater.
Én mulig måte å skille mellom problematisk og uproblematisk rusbruk på, er å spørre seg: har rusbruken gått ut over eller på bekostning av andre viktige ting i livet ditt? Føler du at rusbruken holder deg tilbake fra områder i livet ditt som er viktige for deg, og som du egentlig ønsker framgang på? Dette er jo noe du kan tenke litt over, uten at vi skal forsøke å styre deg i den ene eller den andre retningen. Ettersom du per i dag går i behandling på DPS, antar vi at du gjør dette på bakgrunn av at du opplever (eller har opplevet) visse psykiske utfordringer. Dersom det er sånn at du tyr til rusmidler som en løsning på de problemene du har, kan dette være et mulig faresignal. Det er langt ifra sikkert at du har tatt noen betydelig skade av din rusbruk, og vi har god forståelse for at rusmidler tilbyr et etterlengtet og deilig avbrekk fra et ellers krevende liv. Men dette er en situasjon som raskt kan skli over i mer betydelige problemer, kanskje også mer gradvis enn hva man selv merker. Kanskje er det dette din behandler har i tankene, og at hun vil gjøre en inngripen nå, før dette får utvikle seg videre i negativ retning. Kanskje er hun også bekymret for at din rusbruk bidrar til å opprettholde eller forverre de psykiske utfordringene du evt. opplever – det blir selvsagt vanskelig for oss å si.
Andre viktige kriterier på misbruk/avhengighet kan være ambivalens, at man både vil og ikke vil slutte. Eller at man ønsker å slutte men ikke klarer det. Fysisk tilvenning til stoffet man bruker («toleranseøkning», at man tåler mer og/eller trenger mer for å få samme virkning) og abstinenssymptomer (man føler ubehag og blir dårlig når stoffet ikke er i kroppen) er viktige fysiologiske kriterier for misbruk/avhengighet.
Uansett må du ikke undervurdere viktigheten av å motta innspill fra «noen utenfra» – de ser ting som kanskje ikke du ser, selv om de ikke alltid kan vite eller forstå nøyaktig hva du tenker. Da blir det altså et spørsmål om å samarbeide, med de kunnskapene man har. Så, de eneste som kan svare på spørsmålet om du trenger rusbehandling, er deg og din behandler sammen.