Rusmidler

Hei. Jeg har aldri brukt rusmidler før, men føler at jeg har kanskje har lyst til å prøve. Hva er best av alkohol og mariuana. og hvor dumt er det å begynne med disse stoffene i en ung alder? vis en bare prøver 2-3 ganger i mnd. takk

Mann, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke komme med noen «anbefaling» om hva som er best av alkohol og marihuana, da vi tenker at du har det best med å ikke prøve noen av delene.
Både alkohol og marihuana er rusmidler som kan gi deg uheldige opplevelser og konsekvenser. I tillegg er marihuana regnet som narkotika, og er derfor ulovlig i Norge. Det vil si at du kan bli straffet for bl.a. bruk og besittelse.
Jo yngre du er når du bruker rusmidler, desto mer skadepotensiale. Vi anbefaler deg derfor å utsette rusdebuten så lenge som mulig. Når man er ung, er hjernen og kroppen fortsatt i utvikling, og man tåler dårligere de konsekvensene som rusmidler gir.
Vi blir litt nysgjerrig på hva det er som gjør at du kanskje har lyst til å prøve. Er det fordi vennene dine gjør det? Kanskje er du spenningssøkende? Grunnen til at vi spør, er for at du skal kunne tenke deg nøye om, før du tar et valg.
Det er mange grunner til å ville eksperimentere med rus, men det er også mange grunner til å la være. Blant annet at det som sagt er ulovlig, at det kan gi helseskade (både psykisk og fysisk), og at det kan gi noen konsekvenser som man ikke har sett for seg. Vi håper du kan ta dette i betraktning før du velger om du vil ruse deg eller ikke. Selv om man ruser seg kun 2-3 ganger i måneden, kan det være potensielt skadelig for deg.