Påvisning av amfetamin og kokain

amfetamin eller methamfetamin er jo det mann finner nå på alt legen min sier at det kan ta opp til 2-3 uker før den går helt ut av urinen siden det er blanda masse forskjellellige kjemikaler men kokain spurteningentinf om det til han og jeg lurer på kan kokain sitte i urinen opp til 10 dager eller mer ?

Mann, 26 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Du lurer på om kokain kan påvises i urinen i over 10 dager (det er i alle fall slik vi tolker det du skriver). Ved vanlig screening (mest brukt) påvises et enkeltinntak av kokain i i 2-4 dager. Ved testing for et nedbrytningsstoff som heter benzoylecgonin, kan omfattende bruk påvises inntil en uke. Dette er i alle fall de tallene vi har fra Folkehelseinstituttet.
Dersom det er blandet i andre stoffer i met/amfetamin fører jo ikke det til at met/amfetamin kan påvises lengre. Hvis legen din sier det, er det legen din sier ikke riktig. Det kan være andre stoffer som da påvises, men selve met/amfetamin blir jo ikke sittende lengre i fordi det er blandet i ander stoffer.