Paracet og Ibux kombinert med drikke

Hei! jeg går på 1g paracet kombinert med 600g ibux, grunnet ryggskade og anbefaling fra legen. om jeg ikke tar de smertestillende den dagen jeg har tenkt til å drikke, går det bra da.. eller hva?

Kvinne, 18 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Så sant du ikke tar Paracet og Ibux den dagen du skal drikke, bør dette i utgangspunktet gå bra. Disse legemidlene har forholdsvis kort virketid, og vil ikke lenger være aktive i blodet dagen etter inntak. Du bør også vurdere om du skal avstå fra å ta disse legemidlene dagen etter du drikker, ettersom Ibux, Paracet og alkohol alle kan virke belastende på lever og indre organer, særlig ved kombinasjon. Og selvsagt; jo mindre du drikker, desto mindre blir risikoen for at du vil kunne pådra deg eventuelle komplikasjoner.
Men, når vi sier at dette i utgangspunktet bør gå bra, mener vi med dette at du bør få klarsignal fra legen din før du evt. gjennomfører denne planen, ettersom vi ikke er kjent med din generelle helsetilstand på samme måte som legen din er.