Hei, for to dager siden tok jeg 21 g med paracet, jeg var veldig kvalm når jeg la meg og når jeg våkna så spøy jeg, jeg er 167 cm og veier rundt 88kg.. Kan det ha gjort noen skade?

Kvinne, 15 år fra


RUStelefonen svarer:

Først og fremst vil vi gjøre oppmerksom på at vi ikke er en akuttjeneste; det kan ta opptil flere dager å få svar via vår spørsmål og svar-tjeneste. Ved behov for akutt hjelp, kontakt AMK 113, Legevakt 116 117, eller Giftinformasjonen 22 59 13 00.

Å ta 21 gram Paracet kan være svært farlig, og noen ganger livstruende, fordi det kan føre til hjerne- og organskader. Siden du ikke føler deg dårlig nå har det kanskje gått bra, men du bør for sikkerhets skyld ta kontakt med lege/legevakt for å få sjekket om leveren din har blitt skadet. Hvis du ønsker å snakke med legevakten først, så ring dem på 116 117. Du skriver ikke noe om hvorfor du har tatt en så høy dose med Paracet. I Felleskatalogen er anbefalingen for bruk av Paracet en maksimal dose på 3 gram i døgnet. Hvis du har valgt å ta så mange tabletter fordi du har det vondt, enten fysisk eller psykisk, er det kanskje bedre om du snakker med noen om det, enn å skade deg selv. Kanskje kjenner du en voksen du stoler på som du kan snakke med? Du kan også ringe ringe eller chatte med Kirkens SOS som er døgnåpne på telefon 22 40 00 40. Kors På Halsen har også både telefontjeneste, chat, chatterom og tar imot spørsmål. Etter nyttår kan du også ta kontakt med Helsestasjon for ungdom der du bor.