Marijuana røyking

Hei, jeg er en gutt på 16 år, jeg har et par spørsmål angående canabis. hvorfor er det ulovligt? etter alt jeg har lest er det ingenting farlig med canabis, ingen har noen gang dødd av overdose eller lignende. det er heler ikke noe avheninghetsskapende stoffer i canabis slik som det er i vanlig røyk. kan dere gji meg bedre innblikk i hva som skjer vis jeg røyker canabis? det virker jo som om det er bedre og røyke canabis en sigaretter? det er jo røyk man trekker inn i lungene ja, men det er det på sigaretter også, så vis jeg ser vekk i fra det ser jeg ingen negativ grunn til og røyke marijuana istede for sigaretter, vet dere noe mer om dette og kan gji meg negative ting med canabis utenom det at man trekker ned røyk i lungene? takker for svar på fårhånd 🙂

Mann, 16 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Her var det mange spørsmål på én gang – vi får forsøke å besvare dem i tur og orden.
Hvorfor er cannabis ulovlig?
Det finnes nok ikke et kort og enkelt svar på dette. I stor grad handler nok dette om norsk kultur og tradisjon, i like stor grad som stoffets egenskaper og virkninger i seg selv. Cannabis ble vedtatt forbudt på den Alminnelige Narkotikakonvensjonen i 1961, der de fleste land i verden følgelig innførte et forbud mot cannabis – deriblant Norge. Det finnes delte meninger om hva som var bakgrunnen for dette, men i Norge er det altså de folkevalgte politikerne og helsemyndighetene som bestemmer. Du kan lese mer om norsk narkotikapolitikk på regjeringens hjemmesider.
Hva skjer hvis jeg røyker cannabis?
Dette vil komme veldig an på din personlighet, samt hvor mye du røyker, styrken på det du røyker, og i hvilken situasjon du røyker. Noen generelle trekk synes likevel å gå igjen; dette kan du lese om under Virkninger og bivirkninger av cannabisbruk.
Kan dette gi meg andre negative ting, annet enn å trekke røyk ned i lungene?
Det er riktig som du sier, at ingen har dødd av en overdose cannabis – i hvert fall ikke som vi er kjent med. Men det finnes veldig mange andre mulige negative konsekvenser enn bare død. Når man snakker om mulige skadevirkninger av cannabis er disse først og fremst psykiske og/eller sosiale, ikke fysiske. Noen takler cannabisrus forholdsvis godt – hvis ikke er det jo ingen som hadde røkt det overhodet. Men andre står i fare for å takle cannabisbruk en del dårligere. F.eks. er det noen som kan oppleve et ganske sterkt psykisk ubehag under selve ruspåvirkningen, mens andre vil kanskje utvikle et problematisk mønster på sikt, som igjen kan medføre problemer sosialt, på skolen, i arbeidslivet osv. Hvilken kategori du ville passet inn i, blir derfor umulig for oss å si. Situasjonen er ikke helt svart-hvitt, og «farlig» kan bety så mangt. Folk er forskjellige, og det er det viktigste. Men det blir altså feil å se på cannabisbruk som helt risikofritt – det er det ikke.