Kjæresten ruser seg

Hei.
Kjæresten min har ruset seg helt siden jeg møtte han for 6 år siden. Det er 1/2 år siden jeg krevde urinprøve som ga utslag på hasj, sobril, kodein og oxycontin…! Han har løyet til meg og kjeftet på meg om hvor sprø jeg var som trodde han tok noe. Han sa han kunne gi en urinprøve når som helst. Han var bare trøtt og syk. Han hadde mye oppkast. Etter jeg testet urinen hans lovet han å slutte. Jeg får teste han når jeg vil. Han har dager med veldig små pupiller, han er trøtt og siger sammen, pustestans, han får kløe og svetter, blir rødsmusset i panna og virker generelt rar. Han blir sånn hver gang han har små pupiller. Problemet er at det slår ikke ut på prøvene lengre. Jeg lurer på om det er noe som går an å ta uten at det vises på prøvene?
Jeg finner oxy norm piller fortsatt.. Han mener de er gamle, men jeg stoler ikke på han. Jeg har lyst å flytte fra han hvis han ruser seg, for det er for stor påkjenning å være bekymret hele tiden. Vi har en datter på 1 år sammen. Jeg er redd når han er alene med henne. Jeg finner hvite og beige klaser som er veldig klissete og som ser ut som små biter som er tygget sammen. Kan dette ha noe med rus å gjøre?
Har dere en test å anbefale som kan avsløre alt?
Jeg er veldig sliten og vil bare finne ut hva som er sant. Hvis han ruser seg, hvordan går jeg frem for å slippe at han får ansvar for datteren vår? Jeg kan ikke dra fra han hvis han skal ha ansvaret for henne alene. Jeg må passe på hele tiden nå :,( Da får vi heller besøke han sammen, eller ha henne på dagtid hvis han leverer rene prøver. Når han velger rus fremfor familien så kan han vel ikke få være ansvarlig for et lite barn?
Jeg synes dette er veldig vanskelig! Håper på svar.

Kvinne, 30 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Her var det flere problemstillinger på én gang – vi skal forsøke å besvare dine spørsmål i tur og orden.
Vi begynner med dine spørsmål om urinprøver, samt tegn og symptomer på rusbruk. Vi synes det er ganske påfallende at du gjentatte ganger opplever dager hvor han har små pupiller, blir trøtt og siger sammen, har pustestans (!), får kløe og svetter, blir rødmusset i panna og virker generelt rar. Dette er forenlig med en rekke rusmidler, men i særlig stor grad med nettopp oksykodon (OxyContin/OxyNorm – se f.eks. avsnitt om bivirkninger, noe som beskriver symptomene hans ganske godt). Du sier ikke hva slags urinprøve du har tatt av ham, men vi går ut ifra at det er en standard hjemmetest eller noe tilsvarende. Denne er i utgangspunktet ikke nøyaktig nok til å kunne avdekke bruk av oksykodon, da dette må tas i store doser for å gi utslag som opiater. Det kan tenkes at dette forklarer hvorfor han testet positivt for et halvt år siden, men ikke nå lengre – at han simpelthen bruker mindre oksykodon i dag. Det vil derfor være bedre å rekvirere en spesifikk oksykodon-analyse via lege, som vil analyseres på et medisinsk laboratorium. Det er i så fall viktig at prøven tas kort tid etter mistenkt inntak, ettersom oksykodon normalt er sporbart i 2-4 dager etter inntak. Samtidig bør man unngå å ta testen for tidlig, da avfallsstoffene trenger noe tid for å ankomme urinen. Ideelt bør prøven tas dagen etter mistenkt inntak, fortrinnsvis av morgenurinen. Vi anbefaler at du ber legen om en spesifikk oksykodon-analyse i tillegg til et generelt ruspanel, som også omfatter de vanligste rusmidlene. Du kan selvsagt ikke tvinge partneren din til å delta på dette – men dersom han står imot, kan det jo tenkes at han har noe å skjule.
Det kan også tenkes at han har jukset på urinprøvene, og f.eks. utblandet disse med vann, eller at han drukket mye vann i forkant, for å gjøre prøven mindre konsentrert. Det kan også tenkes at han ikke bruker rusmidler overhodet, og at disse symptomene skyldes noe helt annet – men tatt i betraktning din beskrivelse av situasjonen, samt hans historikk, tenker vi at dette er  lite trolig. Når det gjelder de seige klumpene du har funnet, er det vanskelig for oss å si om dette har noe med rusbruk å gjøre – men dette kan selvsagt ikke utelukkes.
Uansett så er dette det viktigste: at du lever i et forhold preget av usikkerheter, utrygghet og ustabilitet. Dette er ikke bra for deg, og det er ikke et bra miljø for et barn å vokse opp i. Dette er i seg selv alvorlig nok til at du bør vurdere nøye hvorvidt du ser noen fremtid sammen med denne mannen – og om dette i det hele tatt er forsvarlig. Hvorvidt han beviselig bruker illegale rusmidler eller ikke er kanskje ikke det aller viktigste her – men som du jo sier selv, så har han ruset seg så lenge du har kjent ham. Sammen med de symptomene du oppgir at han viser, gir dette grunn til å tro at rus ikke er et helt tilbakelagt kapittel for hans del.
Ved spørsmål om og bistand omkring omsorgsrett, anbefaler vi at du henvender deg til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Disse kan være behjelpelige med å opprette et opplegg som sikrer at barnet har det best mulig, på en mest mulig ryddig måte.