Injisere piller – veldig risikabelt, eller bare litt?

Hei hei! :]
Lurer på om dere kan si noe om faren ved injisering av piller, altså tabletter som er oppløst i vann, evt. løsning med Heroin (+Askorbinsyre) og/eller Amfetamin o.l., som injiseres
Kommer potensial for skade mye an på type pille, eller er injisering av alle slag piller regnet som uforholdsmessig risikabelt?
– mer enn andre stoffer (sett bort fra rus-effekt & biotilgjengelighet), til tross for om pillen er lett vannløselig?
Jeg har lest om og hørt av andre på nettet at injisering av piller kan være veldig skadelig, og alltid er spesielt risikabelt ettersom en kan få i seg ting som voks og div. andre stoffer som hovedsakelig er brukt for å gi pillen volum, for å få de til å henge sammen og løse seg opp riktig (ved bruk oralt).
Samtidig virker mange i det lokale rusmiljøet (Oslo) langt mer ukritisk og mange har hatt mye relativt bra å si om injisering av f.eks. kombinasjonen Heroin & Flunitrazepam («Rohypnol»), som da ofte selges sammen.
Er slike fyll-stoffer («fillers» på engelsk) fortsatt tilstede etter oppløsning i væske og filtrering i betydelig grad eller kommer det – som spurt over – an på type pille, og ikke nødvendigvis vil være særlig mer risikabelt enn injisering av andre stoffer?
Har selv injisert Heroin, Amfetamin og Rohypnol et par ganger nå, men etter å ha snakket med andre på nettet har jeg blitt en del mer usikker på om det er verdt det, selv om alt ser ut til å løse seg opp fint og alle her lokalt sier det sikkert ikke er noe å bekymre seg særlig over..
I mitt tilfelle med Rohypnol/Flunitrazepam har jeg pillen i munnen en liten stund til det ytre grønne laget er av, og deretter knuser resten av pillen til pulver og blander med væske (vanligste andre ingredienser: vann, amfetamin, heroin og askorbinsyre).
Det ser ut som om det løser seg opp og blandes lett, og det eneste som synes uvanlig er fargen; da pga. fargemiddel i Rohypnol som gjør oppløsningen mørk blå.
Vanligvis filtrert gjennom sigarett-filter eller bomull, på samme måte som Heroin / Amfetamin vanligvis blir.
Lite eller ingenting ser ut til å være igjen av pillen på filteret etter filtrering, så det meste løste seg nok opp og blir da altså injisert
Hvis det er noe til forskjell fra vanlig injiserte stoffer, vet dere noe om hvor det er sannsynlig at det ender opp evt. skilles ut fra kroppen?
Pfh. Takk for svar, og uansett om dere tok dere tid til å lese alt..;) .. og God jul!
Mvh,

Mann, 29 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Generelt er det mye mer risikabelt å injisere enn å ta tabletter oralt/spise dem. Dette gjelder alle tabletter og det er viktig at du er klar over det. Det er heller ikke slik at du får noe mer rusvirkning av å injisere. Snarere tvert i mot. Spiser du pillen(e), får du i deg alt virkestoff; injiserer du dem, går noe bort i filter/kommer ikke med osv.
«Kommer potensial for skade mye an på type pille, eller er injisering av alle slag piller regnet som uforholdsmessig risikabelt?» Det har nok en del å si om hele pillen kan løses opp eller om det er mye «fillers», belegg – som på Rohypnpol – osv. Noen få tabletter løses helt opp i vann (på samme måte som amfetamin, f.eks). Slike tabletter er det mindre kalk og annet oppi, og dermed er det mindre risikabelt i dette henseende.
«Hvis det er noe til forskjell fra vanlig injiserte stoffer, vet dere noe om hvor det er sannsynlig at det ender opp evt. skilles ut fra kroppen?» Det er ingen forskjell. Injisert stoff, piller eller hva det enn er, skilles ut på samme måte som ved andre typer inntak.