Hvordan skjule alkohollukt

Hei! Jeg har en bekjent jeg tror har ett rusproblem. Er usikker på om det er snakk om alkohol eller piller/narkotika. Håper det er snakk om alkohol og ikke sterkere ting, selv om oppførsel/handlingsmønster kan tyde på det. Gir alkoholmisbruk synlig abstinens og vil det ikke lukte av vedkommende?

Kvinne, 28 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Du vil kunne lukte alkohol av ånden til en som har drukket, men til en viss grad er det også mulig å kunne døyve denne lukten for andre.  Har man alkoholabstinens vil det kunne ses på personen, i større eller mindre grad – avhengig av hvor sterke abstinensene er. Mildere abstinenser vil kunne utarte seg som for eksempel svetting og skjelving, særlig på hendene. Sterke abstinenser vil kunne føre til kramper og deliurium tremens. Du kan lese mer om tegn og symptomer på alkoholmisbruk i denne artikkelen på vår hjemmeside.
Det å forsøke å avsløre om en person ruser seg eller ikke, kan være vanskelig. Både fordi mange tegn på rusbruk også kan være typiske tegn på for eksempel psykisk uhelse, og fordi rusmisbrukere gjerne blir veldig flinke til å skjule at de ruser seg. Det vil også kunne føre til mistenkeliggjøring og dårlig relasjon. Hvis dette er en du har et nært forhold til, anbefaler vi deg å ta opp problemet med hen. Du kan finne tips til hvordan du kan gå frem i en slik bekymringsamtale i denne artikkelen vi har skrevet.