Hei!
Jeg føler stadig et behov for å ta meg noen glass vin, men klarer stort sett å holde meg til helgene. Jeg er gjerne fornøyd med 2-3 glass, men kjenner altså suget på at jeg vil ha disse glassene både fredag og lørdag (og gjerne flere dager i uken, men klarer altså stort sett å begrense meg). Hovedproblemet er likevel når jeg skal på fest, der jeg blir så oppstemt og glad. Jeg syns vinene er så god og jeg drikker for mye.

Jeg tror jeg bør holde meg til kun 1 flaske vin, men det er altså så lett for at det flyter ut, og plutselig har jeg fått for mye og jeg sovner. Jeg sovner stort sett hver gang, og problemet er at jeg ikke kjenner tegnet på når dette skjer. Jeg kan nesten sovne midt i en samtale. Jeg får høre at jeg kan virke ganske OK helt til det plustselig bare svartner. Men det kan også skje at jeg begynner å bable masse usammenhengende før jeg slokner. Jeg husker aldri at jeg sovner og har gjerne flere mørke hull fra kvelden. Hvordan skal jeg kunne klare å slutte i tide? Hvordan kan jeg lete etter tegn for at nå er det nok? Bør jeg telle glassene? Bør jeg sette meg som mål å bruke veldig lang tid på hver glass? Har prøvd dette men det fungerer liksom ikke helt. Bør jeg avstå fra alkohol i en periode?

Hilsen fortvilet

Kvinne, 38 år fra Oslo


RUStelefonen svarer:

Det er noen generelle tips vi har for å få bedre kontroll på alkoholbruket sitt. Du kan for eksempel regne ut promille, ved hjelp av en promillekalkulator. Du kan også laste ned vår app som heter Drikkevett.

Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkinga, men her kommer noen råd som kanskje kan være nyttige:

1. Planlegg før du skal drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?

2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprossent.

3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.

4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.

5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.

6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?

7. Et hjelpemiddel noen bruker er Antabus. Når en spiser Antabus kan en ikke drikke, da blir man dårlig. Noen har fått resept på dette og har det stående i skapet til vanskelige situasjoner/dager. Ingen trenger å få vite om det, hvis du synes det er flaut. Her kan du søke opp og lese om Antabus.

8. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»

Du lurer på hva slags tegn du skal se etter for å ikke bli for full. Kanskje du kan alliere deg med noen av de du fester med (jfr pkt. 1 og 8), det er nemlig ofte vanskelig å kjenne den grensen selv. Du kan også skrive ut tipsene, og ha dem som huskelapp når du skal drikke. Om du skal avstå fra alkohol en periode kan ikke vi bestemme. På generell basis så er det jo mange som velger å ha en såkalt «hvit måned» av og til. Vi håper du finner ut av hva som gjør at du drikker mer enn det du ønsker (jfr. pkt 6) og at du kan få kontroll på alkoholbruken din.

Husk også at du alltid er velkommen til å ringe oss anonymt på 08588 (alle dager 11-19).