Hva skal jeg gjøre?

Hei!
Jeg er student i Australia, et land jeg har funnet ut har et enormt forbruk av alkohol. De fleste drikker opptil flere ganger i uken og dette er helt »normalt».
Jeg har begynt å date en gutt på 27år som jeg liker veldig godt, det er bare ett problem – og det er hans forhold til alkohol. Han drikker hver eneste dag, og drikker seg helst drita. Han har mange ulike vennegjenger, så han bytter på hvem han henger med hver dag utifra hvem som drikker den dagen.
Jeg har tatt det opp med han og jeg vet at vennene hans har gjort det også, men han ler det bort og later som han ikke hører det. Jeg er alvorlig bekymret men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vet han har slitt ganske mye med familietrøbbel osv, og har merket at moren nesten har »gitt han opp», da han aldri holder avtaler med henne.
Jeg har skjønt at han har et stort alkoholproblem og det vet nok han også, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å takle dette. Vi er ikke kjærester, men jeg bryr meg veldig om han og vil gjerne hjelpe. Har dere noen råd til hva jeg kan gjøre og hvordan jeg burde gå frem? Alle råder meg til å bare avslutte det nå og at vi ikke har noen fremtid, og jeg ser egentlig den. Men har så lyst til å gi han en sjanse..

Kvinne, 19 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi har god forståelse for at du føler deg litt rådvill her. Han har sikkert mange gode sider og mye du liker ved han. Du har snakket med han om hans høye alkoholforbruk, og andre har snakket med han om det uten at det hjelper. Så hva gjør du da? Da er det kanskje lurt å innse at han ikke har noe ønske om å forandre seg, selv om andre vil det. Du skriver også at han har alkoholproblemer som du ikke vet hvordan du skal takle. Men, det er ikke du som skal takle hans alkoholproblemer, det er det han selv som må gjøre. Han må bestemme seg for om han vil leve slik han gjør med så mye alkohol. Hvis han vil slutte eller redusere alkoholbruket kan han jo bare gjøre det. Klarer han det ikke alene kan han be om profesjonell hjelp.
Du har lyst til å gi han en sjanse, men det er vanskelig å forstå hva du mener med det.  Noen prøver å redde mennesker som ikke vil reddes, og det går som oftest ikke så bra. Derfor bør du kanskje bare innfinne deg med at hvis han ikke selv ønsker å forandre noe, er det lite du kan gjør med det.
På det grunnlaget du må ta ett valg. Vil du ha en mann/kjæreste som drikker mye og ikke vil gjøre noe med det? På samme måte som han må gjøre sine valg, må du ta dine, og ta ansvar for ditt liv.