Herr

Hei. Jeg har et relativt alvorlig alkoholproblem. Røykte hasj hver dag fra jeg var omtrent sytten til jeg var 34. De siste årene jeg røykte begynte jeg å drikke noen få øl for å piffe opp rusen. Jeg sluttet å røyke på dagen i februar 2012. Sleit litt med angst og manglende ro, økte alkoholforbruket dramatisk i den perioden. Har siden drukket vin nesten hver dag. Vi snakker ikke om et par glass på kvelden, vi snakker en treliter om dagen. Dette går selvfølgelig hardt ut over økonomien. Ønsker å slutte. Har prøvd antabus (burde vært forbudt – man blir jo sprø av det), samt AA. Sistnevnte taklet jeg dårlig, er lite komfortabel med ideen om en høyere makt. Har også prøvd et offentlig tilbud (Blåkors i Sandviken), ble møtt av en psykologistudent som ikke var i nærheten av å vite noe om LIVET, som det leves av meg, og alle andre i vår verden. Min morfar, farfar, og far var alkoholikere. Ønsker å få hjelp, men det virker ikke som om det offentlige tilbudet er tilstrekkelig. Er en oppegående fyr, i fast jobb. svært ensom, på tross av at jeg har gode venner, familie og kolleger (har til og med en bestevenn – vi har kjent hverandre siden vi var fjortiser). Har prøvd terapi, men det hjelper ikke når jeg er mye smartere enn terapauten. Er positiv som menneske, jeg trenger bare litt hjelp.

Mann, 38 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi si at det er godt at du ikke gir opp selv om du har prøvd mye forskjellig for alkoholavhengighetetn din. Du skriver at du trenger bare litt hjelp, men at det ikke virker som om det offentlige tilbudet er tilstrekkelig.  Vi er litt usikker på hva slags hjelp du tenker kunne være nyttig for deg? Helse Norge har oversikt over behandlingstilbud i de ulike helseregionene som du finner her. De vanlig offentlige tilbudene er poliklinisk behandling/utredning, avrusning, kortids- og langtidsinnleggelse.  Du kan jo se på de ulike institusjonene og evt. kontakte noen av dem for å høre mer om tilbudet deres. Fastlegen eller ruskonsulent på Nav kan også rådgi deg, og er de som søker deg inn for behandling. Det finnes også en rekke private behandlingstilbud, men de har vi dessverre ikke oversikt over. Alternativt må du vurdere en annen selvhjelpsgruppe; her finnes det en del muligheter. Vi ønsker deg uansett lykke til videre, og håper at du etter hvert klarer å finne et godt tilbud som fungerer for deg!