Hasj og straffer

Har nettopp blitt «busta» av mamma, og hun sier at politiet mistenker at jeg selger, noe som jeg ikke gjør eller har noen gang gjort. Burde jeg være bekymret?

Mann, 15 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Om politiet mistenker deg for å selge, og du ikke gjør det så trenger du ikke bekymre deg for det. Det er verdt å merke seg at du kan likevel bli tatt for bruk og besittelse. Uansett, det som er viktig og som du bør være bekymret for, er at du i ung alder ruser deg på hasj. Det er nemlig slik at når kroppen og hjernen fortsatt er i utvikling, er du mer utsatt i forhold til skadelige konsekvenser.
Vi anbefaler deg å snakke med moren din om dette, eventuelt en annen voksenperson som du stoler på. Hvis du er interessert i det, kan de kanskje hjelpe deg med å slutte. Vil du vite mer om cannabis kan du også lese om det på våre hjemmesider. Du kan også ta kontakt med oss anonymt, på chat eller på telefon.
Vi har også lagd en app som skal hjelpe folk til å slutte å bruke cannabis. Mer om den finner du her.