Farlig dose (mg) Nobligan/tramadol

Hei. Jeg lurte bare på hva som er farlig dose (mg) å ta når det gjelder Nobligan/tramadol 50 mg? Altså hvor mye mg må man opp i før det blir farlig? Har ei venninne som liker å «ruse» seg på Nobligan, og jeg har ikke tellingen på hvor mange hun tar til dagen..

Kvinne, 24 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Hva er farlig dose (mg) Nobligan/tramadol?
Det er ganske mange faktorer som spiller inn når det gjelder hvor farlig Nobligan/tramadol kan være. Det kommer også litt an på hva du legger i ordet «farlig». I vårt svar har vi to perspektiver på «farlighet»: det ene er akutte forgiftninger og det andre er skader over tid/avhengighet.
Her er de viktigste faktorer:
• Toleranse. Nobligan/tramadol er et smertestillende legemiddel i gruppen «opioider». Du kan sammenlikne det litt med Paralgin forte. I slike legemidler er det opioider (enten syntetiske eller naturlige). Opioider virker på den måten av den som bruker det opparbeider mer og mer toleranse ettersom vedkommende tar det over tid. Toleranse betyr både i) at personen tåler mer og ii) at hun trenger større og større dose for å oppnå ønsket virkning. Dersom din venninne har brukt en del Nobligan/tramadol over tid, har hun trolig opparbeidet noe toleranse. Det betyr at hun «tåler mer» for det er risiko for akutte forgiftninger. Hennes toleranse er vanskelig å vurdere for både deg og oss i og med at vi ikke vet hvor mye hun bruker.
• Hvor lenge brukes det? Den som bruker Nobligan/tramadol over tid, er i risikosonen for å utvikle avhengighet. Selv om en person ikke spiser store doser, kan vedkommende bli avhengig. Det er selvsagt lettere å slutte dersom dosene er små, men hun kan utmerket godt bli avhengig av – la si – to tabletter om dagen dersom hun bruker det regelmessig over tid (måneder).
• Andre medikamenter. Nobligan/tramadol er et dempende stoff. Dersom hun bruker andre dempende medikamenter kan dette øke risikoen for akutte forgiftninger. Risikoen for avhengighet øker også ved bruk av flere medikamenter samtidig.
• Andre rusmidler. Dersom hun blander Nobligan/tramadol med andre rusmidler kan dette også øke risikoen for både akutte forgiftninger og  for avhengighet. Her vil vi særlig trekke frem alkohol. Fordi alkohol er så vanlig å bruke, er det størst sannsynlighet (rent statistisk) for at hun bruker det. I tillegg er blandingen av alkohol og medikamenter som Nobligan/tramadol potensielt svært risikable med hensyn til risiko for overdosering.
På Giftinformasjonen sine nettsider kan du lese om toksisitet hos tramadol. Toksisitet betyr «hvor giftig er dette stoffet».
Som det fremgår av tabellen/listen nedenfor, må hun ta over 10-12 Nobligan/tramadol før det blir akutt farlig («opp til 600 mg gir vanligvis ingen eller mild forgiftning»). NB: Disse tallene gjelder ikke dersom hun blander med andre medikamenter eller alkohol. Da vil risikoen for forgiftning inntre ved lavere doser. Vi kan ikke gi deg eksakte tall nå det gjelder ev. blandingsbruk, men jo mer hun f.eks. har drukket eller spist andre medikamenter, jo større blir risikoen.
Toksisk dose for tramadol, voksne:
• Opp til 600 mg gir vanligvis ingen eller mild forgiftning.
• Inntak på over 2 gram har gitt middels til alvorlig forgiftning.
• 3-5 gram er potensielt dødelig, men det er flere kasus på inntak over 3-5 gram uten dødelig utfall. Inntak på 10 gram er sett uten dødelig utfall.
Ting du kan være oppmerksom på
Dersom din venninne stadig vekk virker trøtt, sløv, sliten og har små pupiller, kan dette være et tegn på at hun bruker en del Nobligan/tramadol. Hvis det er noe som vedvarer over tid, bør hun vurdere å få hjelp til å trappe ned og slutte med bruken.
Dersom hun bruker andre medikamenter, alkohol eller andre rusmidler sammen med Nobligan/tramadol, bør hun også vurdere å endre på bruken.
Både du og din venninne er velkomne til å kontakte oss for mer informasjon om både Nobligan/tramadol og andre stoffer/rusmidler når dere selv måtte ønske det. Alle som kontakter oss er helt anonyme.