Er dette normalt?

Hei!
Jeg hadde en veldig ubehagelig opplevelse med kjæresten min sist helg. Vi var på fest og han hadde drukket sprit. Til vanlig så drikker han ikke det fordi har er dårlig på å kontrollere mengden, men denne gangen så drakk han det. Han pleier og bli veldig rar på sprit, jeg pleier ikke helt å få kontakt med han da dessverre.. Uansett så ble han veldig full og vi dro hjem. Midt på natten så tok han hele plassen i senga så jeg måtte vekke han for å få han til å gi meg litt mere plass. Når han våknet var han helt borte.. begynte å skrike «jævla fitte, jævla fitte!» . Han var absolutt ikke seg selv, han er normalt veldig rolig pr og han aldri vært sånn. Så jeg dro til stua og la meg der, da kom han etter og begynte og kaste ting rundt om i huset og ble helt gal. Jeg ba han om å roe seg ned, men da tok han et glass i hånda og ba meg komme meg vekk fra han (ellers ville han kaste den på meg). Jeg kjente han ikke igjen så jeg låste meg inne på badet og sa jeg ville ringe politiet om han ikke roet seg ned, da svarte han at «om du ringer politet vil jeg drepe seg». Så jeg tenkte at kanskje han bare snapper på grunn av meg.. å hvis jeg lar han roe seg ned selv så vil han komme ut av det, å det skjedde. Han kom seg ut og fikk et sammenbrudd og gråt og gråt.. Dagen etter ba jeg han om å dra til legen (å det gjorde han). Han fikk beskjed om at så lenge dette var et engangstilfelle så trodde legen at det ikke ville skje igjen. og hvis det skjer igjen skulle ha øyeblikkelig ta kontakt. Men mitt spørsmål er, Burde jeg dra? er det normalt at man kan falle litt ut av kontroll på sprit uten at det definerer deg som en pr. Er det normalt at en sånn episode kan skje?
Kvinne, 22 år fra

RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at det må ha vært en svært ubehagelig og skremmende opplevelse for deg. Du skriver at din kjæreste vanligvis ikke drikker, fordi han har problemer med å kontrollere mengden. Da har han kanskje en viss innsikt i at han har et problematisk forhold til alkohol. Folk reagerer forskjellig når det gjelder alkohol. Mange opplever tap av kontroll og spesielt ved inntak av alkohol med høy prosent.
Om det er normalt å reagere med en slik atferd, er kansje ikke det viktigste å få svar på. Det viktigste blir at du tenker over hva du kan tåle, og finne deg i. Du bør snakke med kjæresten din om denne episoden, og høre hva han tenker om hans forhold til alkohol fremover. Snakk med han om hva han tenker om det han utsatte deg for. Det er ikke greit å utagere, heller ikke komme med drapstrusler. Det må han forstå. Det at han var påvirket av alkohol kan være en forklaring, men ingen unnskyldning. Dere må sammen finne ut av hvordan dere skal forholde dere til denne episoden, og han må finne ut av hva han kan gjøre for at dette ikke gjentar seg. Så er det opptil deg om du tenker at du kan gå videre etter en slik episode. Det handler jo også mye om tillit. Føler du at du kan ha tillit til at dette ikke vil skje igjen? Hva gjør du, hvis det faktisk skjer igjen? Dette er sentrale spørsmål du bør stille deg selv. Kanskje vil det ikke skje igjen, det er jo også avhengig av om han klarer å styre unna (sterk) alkohol og om han er villig til det. Siden vi vet så lite om deg og kjæresten er det også vanskelig å komme med et konkret råd om du bør gjøre det slutt eller ikke.
Uansett så bør dere snakke sammen om dette, og bli enige om hvordan dere ønsker å ha det fremover.