Er det jeg har alkoholabstinenser?

Jeg har nok drukket ganske mye de siste årene og får ikke lenger den typiske «hangoveren» med slapphet og hodepine. Etter en natt på byen blir jeg derimot utrolig rastløs og sosial, må ut og være med noen og gjøre ting. Videre utpå dagen slår angsten og uroen inn ganske intenst. Jeg ser noe sløret, klarer ikke å fokusere eller konsentre meg om noe som helst. Får nesten angstanfall og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Kroppen blir nummen, og jeg sliter med å gjøre ting enda jeg er rastløs. Hendene mine blir ømme og jeg mister virkelighetsfølelsen. Angsten tar etterhvert overhånd og det er like før det klikker for meg. Varer som regel et par timer og kommer noe i bølger det første døgnet etter drikkingen. Her om dagen vurderte jeg nesten å gå til legevakten eller noe for jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre.
Sliter også noe med angst ellers også. Jeg lurer på hva jeg kan gjøre selv? Og burde jeg egentlig ha dratt til lege? Har jeg lette, moderate eller kraftige abstinenser?

Kvinne, 23 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Mange mennesker opplever det du beskriver dagen derpå; rastløshet, problemer med konsentrasjon og varierende grad av angst. Dette er abstinenssymptomer som er ganske vanlige. Den enkleste måten å unngå dette på er å drikke mindre. Reduser alkoholmengden og drikk noe alkoholfritt imellom hver enhet alkohol. På den måten blir det lettere å kontrollere alkoholinntaket, og du forhindrer også uttørking. Spis godt (og gjerne fet mat) før du drikke og ikke legg deg til å sove på stigende promille. Vi legger ved lenke til vår app «Drikkevett» som kan hjelpe deg med å planlegge hvor mye du skal drikke neste gang du drikker. Det er ikke greit å si om du har lette, moderate eller kraftige abstinenser, men får du for eksempel panikkangst kan du kontakte legevakt. Er du også plaget med angst ellers bør du kanskje ta kontakt med legen din for å få hjelp.