Dopa ned?

Hei!
For to dager siden var jeg ute på byen. Jeg drakk to cider og en shot vodka og husker absolutt ingenting etter dette. Det var bare meg og en venninne som vorset sammen. Venninna mi har fortalt at jeg virket helt normal til vi kom til byen. Der hadde jeg takket ja når to gutter spurte om jeg ville smake på drikken de hadde. Ganske fort etter dette hadde jeg blitt helt sjanglete og jeg tryna kraftig og slo hodet i asfalten fler ganger. Venninna mi fikk tatt meg med hjem i en taxi. Når jeg kom hjem kastet jeg opp masse og tisset meg ut. Jeg var ikke dålig dagen etter, men følte meg helt tom, og hadde vanskeligheter for å konsentrere meg om noe som helst. Er det mulig at jeg er blitt dopet ned?

Kvinne, 19 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Ja, det kan være at du har blitt dopet ned ettersom du fikk en såpass voldsom reaksjon. Vi vet at i mange tilfeller handler slike reaksjoner kun om at man har fått i seg mer alkohol enn man tåler på det aktuelle tidspunktet, men vi tenker at det er påfallende at du reagerte slik umiddelbart etter å ha smakt på drikken til guttene dere møtte. Hvis du eller andre du kjenner opplever noe tilsvarende en annen gang bør du/dere reise på legevakten for urin- eller blodprøve. Mange av de stoffene som brukes for å dope ned andre går fort ut av kroppen, så dagen etter kan det være for sent. Håper det går bra med deg nå, føler du deg fortsatt dårlig bør du ta kontakt med lege/legevakt for en sjekk.