Cipralex og speed

Hei.
Jeg tar cipralex hver kveld og tar speed jevnlig. Jeg leste et sted at det er farlig å ta speed samtidig som man går på antidepressiva. Er dette sant? Isåfall, hvordan er denne kombinasjonen farlig?
Kvinne

RUStelefonen svarer:
Når vi skal svare deg på dette, er det to ting vi må legge vekt på. Det ene er at bruk av amfetamin ikke er tilrådelig uansett. Og det er spesielt ikke tilrådelig dersom du sliter med depresjon. I tillegg må vi understreke at vi ikke er leger eller annet helsepersonell. Vårt svar må derfor tas som en generell betraktning om det du lurer på, ikke som en medisinsk fasit.
Kombinasjon av SSRI-medikamenter (f.eks. Cipralex) og amfetamin (særlig deksamfetamin, men amfetamin generelt) har i noen tilfeller gitt tilfeller av serotonin/serotinergt syndrom.
Symptomer på serotoninsyndrom spenner fra skjelvinger og diaré til alvorlige symptomer som muskelstivhet, feber og kramper. Alvorlig serotonin syndrom kan være fatalt dersom det ikke behandles. I de fleste tilfeller går et serotonin syndrom over av seg selv i løpet av et døgns tid dersom en stopper inntaket av medisinene som forårsaker symptomene, samt om nødvendig tar medisiner som blokkerer serotonin. Kilde til informasjon om serotinsyndrom: Norsk Helseinformatikk AS.
Dersom du er skarp i engelsk, kan du se på artikkelen Concurrent use of amphetamine stimulants and antidepressants by undergraduate students. Interessant for deg er f.eks: «Health symptoms reported more often by stimulant users included depression, diarrhea, difficulty sleeping, fatigue, dizziness, difficulty concentrating, and nicotine craving.» Dette betyr at du blir mer deprimert av amfetamin og dermed kan det ødelegge virkningen av Cipralex.
En mulig løsning på hele problemet er dermed å kutte ut både Cipralex og amfetamin. Ta gjerne kontakt dersom du vil ha tips og råd om dette.